Jak znaleźć pracę – 5 rzeczy, które warto robić w social mediach
Kiedy szukasz pracy to jednym z kluczowych elementów jest to, żeby Twoja kandydatura od samego początku wzbudziła ciekawość rekrutera. Szukanie pracy to wymagające zadanie i nie ma co tego ukrywać. Jednocześnie istnieje kilka rzeczy, o które warto, żebyś zadbał w swoich mediach społecznościowych, a które mogą zwiększyć Twoje szanse na znalezienie pracy.
Daj się znaleźć rekruterowi - LinkedIn lub Golden Line
W Polsce jeśli szukasz pracy i chcesz, żeby rekruter sam Cię odnalazł to kluczowe jest zadbanie o Twoją widoczność. Przez wiele lat portal LinkedIn był kojarzony z miejscem, w którym rekruterzy szukają ludzi do pracy i tak jest do dzisiaj.
Zatem jeśli szukasz pracy i chcesz wiedzieć, jak znaleźć pracę to jednym z pierwszych, kroków w procesie szukania pracy, jakie powinieneś podjąć to właśnie założenie swojego profilu na portalach takich jak LinkedIn czy GoldenLine.
Oczywiście samo założenie konta to dopiero pierwszy krok. Teraz pojawia się jeszcze cała lista rzeczy, które warto zrobić, żeby znaleźć pracę taką, jaka Cię interesuje i żeby to rekruterzy sami zaczęli zgłaszać się do Ciebie proponując Ci ofertę pracy.
Pokaż się jako profesjonalista
Zdanie z nagłówka brzmi bardzo ogólnie. Pisząc konkretnie sprowadza się ono do kilku konkretnych elementów, o których powinieneś zadbać szukając pracy. Nie od dziś wiadomo, że profesjonalne cv wspiera szukanie pracy. Tak samo jest z profilem w mediach społecznościowych – on również może pełnić rolę czegoś, co będzie wspierać Twoje poszukiwania pracy i znacznie podniesie Twoją widoczność wśród rekruterów.
Oto lista rzeczy, o które powinieneś zadbać, jeśli zależy Ci, żeby być dobrze widocznym i podnieść swoje szanse na to, żeby otrzymać oferty pracy:
Zdjęcie profilowe
To ważny element. Obecnie nie musisz udawać się do fotografa. Zdecydowana większość telefonów komórkowych spokojnie wystarczy do zrobienia dobrego zdjęcia profilowego. Ubierz się elegancko i wybierz biznesowe tło do swojego zdjęcia. Wybierz tło jednolite lub eleganckie wnętrze. W przypadku wnętrza wykorzystaj funkcję zdjęcie typu „portret”. Aparat lekko rozmaże tło zdjęcia i uwypukli Twój wizerunek. To wzmacnia atrakcyjność zdjęcia. Zadbaj o światło – najlepiej zawsze sprawdzi się naturalne światło dzienne. Pamiętaj, że osoba fotografująca Cię zawsze powinna mieć słońce za swoimi plecami – wtedy Ty będziesz najlepiej oświetlony i o taki efekt chodzi 🙂
Zdjęcie w tle
Szukanie pracy i doprowadzenie do tego, żeby rekruterzy zaczęli odzywać się do Ciebie to również zadanie marketingowe. Twoim celem przy szukaniu pracy jest zachęcanie rekruterów do kontaktu z Tobą. Elementem, który pomoże Ci w tym jest zdjęcie w tle. Skorzystaj z bezpłatnego programu jakim jest Canva lub zgłoś się do grafika, żeby przygotował Ci takie zdjęcie. Na rynku pracy jest wielu kandydatów i niewielu, którzy od samego początku pokazują, jaką wartość mogą wnieść do przyszłego pracodawcy. Umieść na zdjęciu w tle hasło, które od początku będzie pokazywać kim jesteś i na czym się znasz.
Przykład: Wiem, jak pozyskiwać klientów w branży IT, albo „Sprzedaż wyższa o 30%”. Pomyśl o tym, jakie hasło na takim zdjęciu najlepiej odda to, na czym się znasz i co potrafisz.
Nagłówek
To ta część pod imieniem i nazwiskiem, gdzie, w kilku słowach możesz przedstawić siebie i to, co robisz. Unikaj w tym miejscu słów typu „ekspert” czy „specjalista”, bo o tym, czy jesteś ekspertem nie decydujesz Ty, a ludzie, którzy z Tobą pracują. Znacznie lepiej będzie, jeśli szukając pracy napiszesz w tym miejscu np. „W poprzedniej firmie zrealizowałem plan sprzedażowy na poziomie 130% – chętnie zrobię to również w Twojej firmie” lub coś podobnego. Zareklamuj się 🙂
Rekomendacje i potwierdzenia umiejętności
To element mocno zaniedbywany przez wielu kandydatów i bardzo ważny z punktu widzenia osób szukających pracowników. Poproś znajomych (jeszcze lepiej byłych szefów) o to, żeby wystawili Ci rekomendację na profilu. Im więcej potwierdzeń Twoich kompetencji i referencji będzie na Twoim profilu tym potencjalnie większe zainteresowanie ze strony rekrutera.
Publikacje
Wiele osób sądzi, że gdy uzupełni profil to na tym się kończy i czeka na wysyp ofert pracy. Rzeczywistość okazuje się być bardziej brutalna. Jeśli stawiasz sobie pytanie: jak znaleźć pracę, to odpowiedź dalej jest ta sama – trzeba się pokazać. Żeby się pokazać nie wystarczy jedynie uzupełnić profilu w mediach społecznościowych. Trzeba jeszcze pokazać, że faktycznie i realnie znasz się na pracy, którą wykonywałeś lub którą chcesz wykonywać w nowej firmie. Do tego właśnie służą publikacje i o nie również powinieneś zadbać.
Oznaczenie "Open to work"
Na LinkedIn możesz oznaczyć swoje zdjęcie profilowe symbolem „open to work”. Warto to zrobić, jeśli zależy Ci, żeby jeszcze bardziej uwidocznić fakt, że poszukujesz nowego zajęcia. Dokładną instrukcję, jak to zrobić znajdziesz pod tym linkiem.
O czym pisać w mediach społecznościowych
Jeśli rekruter ma Cię zaprosić sam do udziału w rekrutacji to potrzebuje zobaczyć, że posiadasz kompetencje potrzebne na stanowisku, które Cię interesuje. Dlatego, żeby znaleźć pracę trzeba nieustannie pokazywać, że znasz się na tym, co masz robić.
Czekając na ofertę pracy i chcąc doprowadzić do tego, żeby taka pojawiła się sama zadbaj o to, żeby rekruter dostał wiele potwierdzeń Twoich umiejętności. Pisz o technologii jeśli szukasz pracy w branży technologicznej. Pisz o sprzedaży, doświadczeniach z klientami, historiach, jeśli szukasz nowej pracy jako handlowiec. Pisz o zarządzaniu ludźmi, pokazuj swoje historie, jeśli szukasz pracy jako manager.
Pomysłów i możliwości na to, z której strony i jak się pokazać, żeby znaleźć pracę jest mnóstwo. Jedynym, co Cię powstrzymuje są:
- Twoja wyobraźnia, która może Ci całkowicie błędnie podpowiadać, że nie ma sensu albo nikt nie będzie chciał tego czytać – rekruter nie patrzy na ilości polubień pod postami tylko na ich treść i na to, czy wiesz, o czym piszesz
- Teoretyczny brak pomysłów na treści – jeśli pracowałeś gdzieś kilka miesięcy, lat to na 100% masz potężny bagaż doświadczeń, historii, które możesz wykorzystać jako inspirację do postów. Popatrz na to, o czym piszą inni i tam również szukaj inspiracji.
Pod spodem znajdziesz listę pomysłów, inspiracji na to, o czym śmiało możesz pisać w mediach społecznościowych i co sprawdza się pod kątem angażowania otoczenia i wywoływania wymiany zdań:
- Wiedza merytoryczna na temat, na którym się znasz
- Doświadczenia z klientami
- Doświadczenia z przełożonymi/podwładnymi
- Dowcipy/memy/humor
- Ciekawe, inspirujące cytaty
- Twoje historie jako klienta (jeśli np. szukasz pracy w sprzedaży)
- Posty rozwojowe opisujące drogę, jaką przeszedłeś
- Ważne lekcje, doświadczenia, wnioski z Twojego życia
- Komentarze do sytuacji gospodarczej
- Pasja, hobby, zainteresowania
- Posty o charakterze prywatnym (urlop, wyjazd itp)
Co jeszcze warto robić, żeby praca znalazła Ciebie
Kolejną rzeczą, którą warto robić, żeby znaleźć pracę, a w zasadzie to żeby praca znalazła Ciebie jest udzielanie się pod publikacjami innych ludzi. Komentowanie postów innych kandydatów czy użytkowników portalu wzmacnia Twoją widoczność i sprawia, że przestajesz być anonimowy i rosną szanse na to, że zostaniesz zauważony przez rekrutera, który szuka pracowników.
Oczywiście warto, żebyś w mediach społecznościowych był widoczny możliwie jak najczęściej. Publikacje 1-2 razy w tygodniu, choć 1-2 komentarze pod cudzymi postami w ciągu dnia i zapraszanie do sieci kontaktów ludzi, którzy w Twojej ocenie są wartościowi, prezentuję ciekawe treści. Ze swojego punktu widzenia zdecydowanie polecam dodanie do sieci kontaktów poniższych osób:
- Agnieszka Wnuk – Sales Navigator – odkrywa tajemnice najważniejszego narzędzia LinkedIn Premium, jakim jest Sales Navigator
- Sylwia Królikowska – mnóstwo ciekawych treści na temat zarządzania i bycia liderem we współczesnym świecie
- Szymon Lach– wiele ciekawych treści na temat sprzedaży
- Łukasz Jędraszkiewicz – ciekawe playlisty w każdy piątek w ramach cyklu „Piątek brzmi dobrze”
- Radosław Drzewiecki – wiele ciekawych treści o tematyce zarządzania i przywództwa
- Marcin Banaszkiewicz – pokazuje, jak wykorzystywać LinkedIn w różnych kontekstach (m.in. sprzedaż i poszukiwanie pracy)
Aktywność na LinkedIn czy w innych mediach społecznościowych to jedna z odpowiedzi na pytanie jak znaleźć pracę lub doprowadzić do tego, żeby praca znalazła Ciebie.
Maraton, nie sprint
Poszukiwanie pracy w ten sposób jest raczej procesem dłuższym i tego trzeba mieć świadomość. Jednocześnie otrzymanie propozycji pracy w wyniku takiej działalności sprawia, że np. list motywacyjny staje się zbędny. Zupełnie inaczej prowadzi się również rozmowę kwalifikacyjną jeśli to do Ciebie zgłasza się rekruter. Wówczas na taką rozmowę kwalifikacyjną możesz udać się z znacznie większym poczuciem komfortu.
Ofert pracy na rynku jest bardzo wiele. Konkurencja wśród kandydatów odpowiadających na te oferty pracy także jest bardzo duża. Dlatego poszukując kolejnych odpowiedzi na pytanie jak znaleźć pracę, rozważ opcję i rozwiązanie długofalowe, jakim jest budowanie swojej marki pracownika w takich miejscach jak media społecznościowe.
Stają się one coraz częściej miejscem, w którym rekruterzy weryfikują to, co jest opisane w cv czy liście motywacyjnym. Zamiast szukać ofert pracy i konkurować z innymi, możesz zamienić poszukiwania pracy na sytuację, w której pracodawca będzie poszukiwał Ciebie.
Przykład:
Możesz się zastanawiać, czy warto w ten sposób szukać ofert pracy. Przykładem niech będzie dla Ciebie sytuacja tylko z dzisiaj, kiedy w ramach jednego procesu wysłaliśmy wiadomości do 23 kandydatów z informacją, że chętnie porozmawiamy z nimi na temat propozycji pracy. Kolejnych 5 osób przykuło naszą uwagę i pewnie będziemy kontaktować się z nimi jutro lub w ciągu kilku najbliższych dni.
Jak znaleźć pracę z wykorzystaniem mediów społecznościowych - podsumowanie
Mam nadzieję, że znalazłeś w tym tekście praktyczne porady dla siebie związane z tym, jak znaleźć pracę w danej branży. Oczywiście wysyłanie cv w odpowiedzi na ogłoszenia to dalej dla wielu kandydatów podstawowa czynność, która pomaga znaleźć pracę. Jednocześnie budowanie swojego wizerunku w sieci bardzo wspiera w znalezienie pracy i sprawia, że Twoja wiarygodność w oczach rekrutera może bardzo wzrosnąć.
Mając doświadczenia w rekrutacjach od kilku lat wiemy sami, jak często dobrze wypełniony profil i aktywność kandydata w mediach społecznościowych zwracały naszą uwagę i sprawiały, że podejmowaliśmy kontakt z taką osobą. Wykorzystaj to doświadczenie innych i spraw, żeby budowanie Twojej obecności w mediach społecznościowych stało się częścią budowanej przez Ciebie sylwetki wiarygodnego kandydata, którego pracodawca chce mieć na swoim pokładzie!
A już w kolejnym tekście poznasz także przepis na to, jak tworzyć publikacje w mediach społecznościowych, żeby maksymalizować swoje szanse na ich jak największą widoczność i wzbudzanie zainteresowania innych ludzi, w tym rekruterów.