fbpx
Proces rekrutacji w Sales Leaders

Proces rekrutacji w Sales Leaders

Pytanie o to, jak wygląda proces rekrutacji pracowników zadaje sobie wiele osób biorących udział w procesie rekrutacji na różne stanowiska. To pytanie często pojawia się już na etapie czytania ogłoszenia o pracę. Dlatego postanowiliśmy opisać to, jak wygląda taki proces rekrutacji, jakie są etapy rekrutacji z perspektywy Kandydata po to, żebyś mógł w każdej chwili zdefiniować, gdzie obecnie się znajduje Twój proces rekrutacji i czego możesz/powinieneś spodziewać się i oczekiwać dalej.

Ile czasu trwa cały proces rekrutacji?

Zazwyczaj cały proces, o którym przeczytasz za chwilę trwa około 2 tygodni. Czasami może się zdarzyć, że potrwa to nieco dłużej czyli w okolicach 3 tygodni. Pomimo tego, że wydaje się, że proces jest długi to wiele z opisanych kroków odbywa się bardzo szybko, a kandydaci sprawnie przechodzą do kolejnych etapów rekrutacji.

Krok pierwszy: odpowiedź na ogłoszenie i przesłanie CV

Pierwszym krokiem każdego procesu rekrutacji jest moment, w którym przesyłasz swoje CV. Decydując się na ten krok zwróć uwagę, czy w ogłoszeniu pojawiła się część „ZADANIE REKRUTACYJNE”. Coraz częściej w ogłoszeniach pojawia się ta część i zazwyczaj dotyczy ona tego, w jaki sposób powinna zostać napisana wiadomość aplikacyjna (ta, którą piszesz wysyłając swoje CV), żeby zwiększyć Twoje szanse na udział w kolejnych etapach. Jeśli chcesz zobaczyć, jak napisać dobrego cold maila, który może się przydać również w aplikowaniu do pracy to sprawdź koniecznie materiały video (odcinek pierwszyodcinek drugi)

Nie spodziewaj się i nie oczekuje odpowiedzi od automatu z informacją, że Twoje CV trafiło do bazy – tego w Sales Leaders nie doświadczysz – unikamy automatów, botów itp. Wierzymy bardzo mocno w idę H2H, z angielskiego „human to human” czyli człowiek do człowieka. Dlatego 100% wiadomości, które od nas otrzymasz jest wysyłana ręcznie przez żywego człowieka.

Etapy rekrutacji

Krok drugi: potwierdzenie, że otrzymaliśmy Twoje CV

W drugim kroku po upływie max 72 godzin (czasami zdarza się, że trwa to dłużej) powinieneś otrzymać informację, że otrzymaliśmy Twoje cv i jest ono rozpatrywane. Nasz proces rekrutacji zakłada, że w tej wiadomości powinieneś również otrzymać informację o tym, do kiedy rekruter skontaktuje się z Tobą telefonicznie i co oznacza, jeśli do danego dnia rekruter się nie skontaktuje.

Zazwyczaj w takiej wiadomości nie przeczytasz słynnej formułki „odezwiemy się wyłącznie do wybranych kandydatów”. Zazwyczaj przeczytasz, że jeśli do danego dnia rekruter się do Ciebie nie odezwie (nie zadzwoni, nie wyśle wiadomości email, SMS) to oznacza, że na tym etapie zostali wybrani inni kandydaci. Zatem otrzymujesz jasną informację, że brak kontaktu jest także wiadomością zwrotną.

W tej wiadomości powinieneś również przeczytać, że jeśli zależy Ci na tym, żeby dowiedzieć się, co spowodowało brak kontaktu z naszej strony to możesz śmiało skontaktować się z rekruterem, którego dane powinny być w stopce maila, którego otrzymałeś.

Krok trzeci: wstępna rozmowa kwalifikacyjna - telefoniczna lub propozycja spotkania

W trzecim kroku nasz proces rekrutacji pracowników zakłada kontakt telefoniczny z Tobą. W ramach tego etapu procesu rekrutacji możliwe są dwa scenariusze: rekruter może zadzwonić do Ciebie od razu z propozycją spotkania lub może zadzwonić do Ciebie i chcieć na początku przeprowadzić z Tobą 20-30 minutową rozmowę kwalifikacyjną. Ta rozmowa kwalifikacyjna zazwyczaj odwołuje się do Twoich doświadczeń i oczekiwań związanych z stanowiskiem, na które aplikujesz.

Możesz w tej rozmowie i to czasami na samym jej początku spotkać się także z pytaniem o Twoje oczekiwane wynagrodzenie na danym stanowisku. Wychodzimy z założenia, że kwestia finansów jest dla większości Kandydatów bardzo ważna i dlatego lepiej zadbać o ten aspekt na samym początku procesu rekrutacji gwarantując i kandydatowi i nam, że możemy dalej rozmawiać, bo kwestia finansowa jest zabezpieczona po obu stronach. Jeśli okaże się, że Twoje oczekiwania są zbyt wysokie w stosunku do możliwości pracodawcy – od razu powinieneś otrzymać taką informację zwrotną i na tym etapie rekruter może zakończyć rozmowę kwalifikacyjną.

Krok czwarty: spotkanie online/osobiste

Czwartym krokiem procesu rekrutacji jest rozmowa dłuższa kwalifikacyjna. Zazwyczaj taka rozmowa trwa około 60 – 90 min choć może się zdarzyć, że będzie trwała dłużej. W czasie tej rozmowy spodziewaj się zadań typu symulacje fragmentu rozmowy sprzedażowej, pytań o Twoje doświadczenia, KPI i wielu innych, które podczas tej rozmowy padną.

Celem tych pytań jest dokonanie wspólnej oceny, czy obie strony: kandydat i pracodawca będą dla siebie odpowiednie. Na samym końcu rozmowy powinieneś otrzymać informację zwrotną, czy faktycznie według naszej oceny jesteś właściwym kandydatem czy też na tym etapie z konkretnych powodów podziękujemy Ci za udział w dalszych częściach procesu rekrutacji. Na koniec powinieneś otrzymać również informację, co zadzieje się dalej w procesie. W ramach tej informacji otrzymasz dokładnie określony termin i informację, że jeśli do tego dnia nie nastąpi kontakt z naszej strony lub ze strony pracodawcy to oznacza, że zostali wybrani inni Kandydaci do dalszego procesu. Jeśli nastąpi kontakt to będzie to albo informacja o tym, że proces się przedłuży lub zaproszenie do kolejnego etapu.

Elementem, który jest równoznaczny z informacją zwrotną, czy przeszedłeś dalej jest właśnie data kontaktu. Każdy Kandydat ma możliwość, jeśli kontakt nie nastąpi (co oznacza, że osoba nie przeszła dalej) zadzwonić do nas i dowiedzieć się, co spowodowało taką decyzję.

Krok piąty: wykonanie zadania praktycznego

W zasadzie w każdej rekrutacji powinieneś spodziewać się, że pojawi się do wykonania jakieś zadanie praktyczne. To może być fragment rozmowy sprzedażowej, fragment rozmowy z pracownikiem lub inne, bardziej złożone zadanie np. przygotowanie i przeprowadzenie jakiejś prezentacji podczas rekrutacji.

Zadanie rekrutacyjne znajdziesz także w większości ogłoszeń na naszej stronie. Czytaj je UWAŻNIE i postaraj się o ich wykonanie, ponieważ stanowią one istotny element kwalifikacji Twojej aplikacji. Zazwyczaj zadaniem opisanym w ogłoszeniu jest to, żebyś wysyłając do nas swoją aplikację napisał wiadomość w jak najbardziej „sprzedażowym” stylu. Niech to będzie coś więcej niż klasyczne „Dzień dobry, w nawiązaniu do oferty pracy przesyłam swoją aplikację. W razie pytań pozostaję do dyspozycji”.

Krok szósty: ocena aplikacji przez Klienta

Jak widzisz etapów rekrutacji jest kilka. W szóstym kroku Twoja aplikacja wraz z naszym raportem trafia do Klienta czyli potencjalnego pracodawcy. Pracodawca ocenia aplikację i stwierdza, czy chce się z Tobą spotkać i porozmawiać osobiście.

Na tym etapie zdarza się, że część pracodawców odrzuca przedstawianych przez nas Kandydatów i możesz otrzymać wiadomość, że pomimo naszej rekomendacji, pracodawca nie wyraził chęci na spotkanie. Wówczas powinieneś również otrzymać informację o tym, co było powodem jego odmowy.

Krok siódmy: zaproszenie na spotkanie z pracodawcą

Jeśli przeszedłeś pozytywnie ocenę pracodawcy, powinien skontaktować się z Tobą przedstawiciel pracodawcy lub osoba od nas, z którą wcześniej rozmawiałeś i zaprosić Cię na spotkanie.

Jeśli kontaktuje się osoba od nas, jako potwierdzenie zaproszenia powinieneś otrzymać wiadomość email z wszystkimi informacjami na temat tego, kiedy odbędzie się spotkanie, gdzie (adres), z kim się spotkasz. Jeśli spotkanie jest online otrzymasz od nas także link do spotkania.

Dodatkowo otrzymasz wiadomość SMS z potwierdzeniem tych informacji po to, żebyś w razie konieczności mógł bez problemu odnaleźć kontakt do nas i powiadomić nas, jeśli z jakiegoś powodu nie będziesz mógł pojawić się na rozmowie.

Etapy rekrutacji

Krok ósmy: spotkanie z pracodawcą

Ósmy etap procesu rekrutacji to spotkanie z pracodawcą. Zazwyczaj odbywa się na żywo, w siedzibie firmy, do której aplikujesz. Od czasu do czasu zdarza się, że w spotkaniu bierze udział także osoba od nas, z agencji rekrutacyjnej, z którą rozmawiałeś wcześniej. Zazwyczaj spotkasz się z samym przedstawicielem pracodawcy.

Czas takiego spotkania jest bardzo różny. Czasami jest to 15-20 min, czasami nawet 2 godziny. Bardzo wiele zależy od samego pracodawcy i od tego, jak potoczy się rozmowa.

Krok dziewiąty: follow-up po Twoim spotkaniu

W dziewiątym kroku kontaktujemy się z Tobą, żeby poznać Twoje odczucia i wrażenia po rozmowie u pracodawcy. Zazwyczaj taki telefon odbywa się następnego dnia po spotkaniu. Zależy nam, żeby dowiedzieć się, jak oceniasz rozmowę, czy pojawiło się w jej trakcie coś niepokojącego – jeśli tak, zwracamy na to uwagę naszym Klientom.

Krok dziesiąty: decyzja pracodawcy i propozycja pracy/brak propozycji

Dziesiątym krokiem w ramach etapów rekrutacji jest decyzja pracodawcy o tym, czy zostanie Ci przedstawiona propozycja pracy. Czasami nasi Klienci proszą nas o przedstawienie Tobie propozycji. Zazwyczaj jednak sami kontaktują się z Tobą, żeby złożyć Ci propozycję. Jeżeli z jakiegoś powodu pracodawca stwierdza, że nie będzie przedstawiał Ci propozycji pracy to spotkanie z pracodawcą wówczas stanowi ostatni etap rekrutacji. Wtedy otrzymasz informację zwrotną, że pracodawca nie zdecydował się na przedstawienie propozycji wraz z adnotacją, że jeżeli zależy Ci na poznaniu konkretnych powodów takiej decyzji to oczywiście zapraszamy do kontaktu i chętnie udzielimy Ci informacji zwrotnej.

Nasz proces rekrutacji zakłada, że nie wysyłamy każdemu Kandydatowi konkretnej informacji zwrotnej z bardzo prostego powodu: kandydatów jest bardzo wielu i fizycznie nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Ale każdy kandydat ma prawo otrzymać taką informację, więc jeśli tylko Tobie na tym zależy – zadzwoń lub napisz, a na pewno otrzymasz odpowiedź na pytanie, co zdecydowało o braku propozycji dla Ciebie.

Krok jedenasty: Twoja decyzja/negocjacje warunków

Jedenastym etapem w ramach rekrutacji pracowników jest Twoja decyzja lub negocjacje warunków. Czasami zdarza się, że w ramach tego etapu jesteśmy pośrednikiem, który przekazuje wiadomości z jednej strony do drugiej. Zazwyczaj jednak te negocjacje odbywają się pomiędzy Tobą, a pracodawcą.

Jeśli obie strony zgadzają się na zaproponowanie warunków, odbywa się ostatni etap.

Krok dwunasty: pozytywna decyzja, podpisanie umowy i zatrudnienie nowej osoby

To ostatni krok w procesie rekrutacji: podpisanie umowy i rozpoczęcie pracy w nowym miejscu. Zazwyczaj temu etapowi towarzyszy radość wszystkich stron z tego, że proces rekrutacji został zamknięty, a właściwy kandydat znaleziony.

Etapy rekrutacji - podsumowanie

Jak widzisz proces rekrutacji rekrutacji składa się z bardzo wielu kroków. Etapy rekrutacji są przemyślane w taki sposób, żeby cały proces rekrutacji pozwalał na jak najlepsze poznanie i znalezienie jak najlepszego kandydata na dane stanowisko. Nie wiemy, czy nasz proces rekrutacyjny jest mocno skomplikowany czy raczej jest to prosty proces rekrutacyjny i nie zależy nam na takiej ocenie.

Celem tego procesu jest odnalezienie wykwalifikowanych pracowników, którzy odnajdą się w strukturach pracodawcy i pracownik i pracodawca będą po prostu do siebie pasować. Staramy się o to, żebyś na każdym etapie był informowany o tym, co się dzieje i co będzie działo się dalej. W każdy etap rekrutacji zaangażowana jest konkretna osoba, która prowadzi zarówno Ciebie jak i pracodawcę przez poszczególne kroki tego procesu.

Wierzymy, że taki proces wieloetapowy pozwala na jak osiągnięcie maksymalnych rezultatów zarówno pod kątem doboru kandydatów z rynku pracy jak i pod kątem znalezienia najlepszej propozycji pracy dla kandydata, zgodnej z Twoimi doświadczeniami, oczekiwaniami i kompetencjami, jakie posiadasz.

Nasze referencje

Opinie i studia przypadku