Rekrutacja sprzedawców – wywiad z Szefem działu rekrutacji
Jesteśmy sprzedawcami. W naszym portfolio są dwie podstawowe usługi: nasi kandydaci, dla których szukamy pracy i nasi Klienci, dla których szukamy pracowników. Rekrutacja sprzedawców to wymagające zadanie. Sprostanie interesom i wymaganiom obu grup należy do dużych wyzwań, a to w tej pracy bardzo kręci i napędza do działania.
W Sales Leaders rekrutacja handlowców to podstawowe zadanie, które realizujemy każdego dnia. Nasz proces rekrutacyjny jest ściśle zaplanowany i składa się z konkretnych i przemyślanych kroków. Wszystko po to, żeby jak najlepiej zaspokoić oczekiwania naszych Klientów i pozyskać dla Państwa możliwie jak najlepiej dopasowanych kandydatów.
Prowadząc rekrutację handlowców wiemy, jak ważne jest „ściąganie” odpowiednich kandydatów od samego początku i pierwszego etapu każdego procesu. Jak podkreśla nasz CEO, Szymon Lach, w rekrutacji nie potrzebujemy stu aplikacji. Wiedząc do jakiej grupy docelowej kierujemy swojego działania, potrzebujemy 1 konkretnej aplikacji.
Proces rekrutacji to proces sprzedaży
Rekrutacja to jest sprzedaż. Rekrutacja opiera się na umiejętnościach sprzedaży. Dlatego w codziennej pracy tak wiele nacisku kładziemy na rozwój umiejętności sprzedaży naszych rekruterów, którzy prowadzą proces rekrutacji. Świadomość tego, o co chodzi w dobrej sprzedaży bardzo pomaga w realizowaniu procesu jakim jest rekrutacja handlowca. W końcu handlowiec to człowiek sprzedaży, zatem co może być lepszego niż rozmowa o sprzedaży prowadzona przez dwie osoby z tego samego świata – świata sprzedaży.
Po drugie rozwój kompetencji związanych z procesem sprzedaży i obsługi klienta jest bardzo istotne z punktu widzenia umiejętności rozpoznania poziomu kompetencji kandydatów na handlowca. Ostatecznym weryfikatorem umiejętności każdego handlowca są wyniki, które osiąga w sprzedaży. Zdecydowana większość naszych klientów poszukuje handlowców, którzy te wyniki sprzedaży będą osiągać jak najwcześniej. To również kolejny powód, który sprawia, że rekrutacja handlowców jest wymagającym i pociągającym zadaniem.
Sekrety i tajniki rekrutacji sprzedawców, handlowców
W wielu przypadkach rekrutacja handlowców wygląda tak samo. Jest ogłoszenie, etap zbierania i analizowania cv. Dalej następuje kontakt z wybranymi kandydatami (Ci niewybrani często niestety pozostają bez informacji) i spotkania z umówionymi kandydatami.
To standardowy i najczęściej powtarzany proces. Tak z reguły wygląda klasyczna rekrutacja sprzedawców, handlowców. Jednocześnie pojawia się pytanie, czy tak powinna wyglądać rekrutacja handlowców zawsze i za każdym razem? Okazuje się, że są również inne sposoby na to, żeby dotrzeć do właściwych ludzi sprzedaży i spośród nich odnaleźć właściwych kandydatów na stanowisko handlowca.
W wielu przypadkach warto rozważyć chociażby takie rozwiązania jak headhunting czy direct search. Wybór właściwej i najbardziej efektywnej metody poszukiwania kandydatów to jeden z ważniejszych elementów rekrutacji, który ma bardzo duże znaczenie w przypadku pozyskiwania kandydatów mających pracować w sprzedaży.
Do tego wszystkiego dochodzą tajniki rekrutacji związane z tym, jak wygląda przygotowanie do takiej rekrutacji, jakie działania warto podjąć już na wczesny etapie rekrutacji, żeby zdecydowanie zwiększyć szanse na pozyskanie dobrych kandydatów. Jednym z kluczowych elementów są działania, których zwieńczeniem jest profil kandydata. W przypadku ludzi sprzedaży właściwe określenie potrzebnych kompetencji zdecydowanie zwiększa szanse na znalezienie właściwego handlowca.
W końcu nie chodzi o to, żeby rekrutować tylko o to, żeby faktycznie pozyskać, finalnie zatrudnić właściwego człowieka, który będzie spełniał oczekiwania pracodawcy i wniesie cenną wartość do całego zespołu. O takich tajnikach nasz Szef działu rekrutacji mówi w wywiadzie dla HR Wave Talks.
Myślisz o zleceniu rekrutacji sprzedawców do Twojej firmy agencji?
Jednym z zadań dobrej agencji rekrutacyjnej jest pozyskanie na temat kandydatów takich informacji, jakich sami nasi klienci na co dzień nie pozyskują. Wiedza o kandydacie od samego kandydata czy osób z jego otoczenia potrafi stanowić bardzo dużą wartość o ile nie jest to wiedza powierzchowna.
Dlatego przejście przez proces rekrutacji pracownika w Sales Leaders to nie lada wyzwanie dla wielu kandydatów. Deszcz pytań, w tym wielu szczegółowych pytań i rekruterzy nastawieni na dobrze rozumianą ciekawość i dociekliwość sprawia, że czasami zadawane pytania mogą przybrać formę krzyżowych.
Dodatkowo nasz Szef działu, Mikołaj, razem z całym zespołem opracowują co rusz kolejne narzędzia do dobrego weryfikowania kompetencji kandydatów i upewniania się, że do każdego Klienta trafi dokładnie taka osoba, jaka powinna.
Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że bardzo wielu kandydatów podkreśla, że w takim procesie bierze udział po raz pierwszy. Dzieje się tak pewnie dlatego, że przeprowadzone narzędzia nie są skierowane przeciw kandydatom, a zdecydowanie dla kandydatów. Nie chodzi bowiem o to, żeby komuś udowodnić, że czego nie potrafi. Chodzi jedynie o to, żeby sprawdzić, czy to potrafi, jak mu dana rzecz wychodzi dzisiaj w sprzedaży i jaki dany kandydat ma potencjał do tego, żeby określoną kompetencję rozwijać i wzmacniać.
Jak podkreśla Mikołaj, w rekrutacji kluczem są dobre relacje z kandydatem. Jeśli kandydat zaufa to pozwoli na wykorzystanie w rozmowie każdego narzędzia. A nawet jeśli z jakiegoś powodu nie otrzyma propozycji pracy lub nie zostanie zatrudniony to zawsze pozostanie z wrażenie, że w tym procesie okazano mu szacunek, zaufanie i poczucie, że jest ważny jako człowiek.
Kim jest nasz Szef rekrutacji?
Mikołaj przede wszystkim jest rekruterem. Cały czas samodzielnie realizuje wybrane procesy rekrutacyjne na stanowiska sprzedażowe, handlowe oraz poszukuje managerów sprzedaży dla naszych klientów. Posiada liczne doświadczenia w obszarze rekrutacji i zarządzania zespołem. Wcześniej, zanim trafił do nas, zarządzał kilkunasto osobowym zespołem oraz był regionalnym koordynatorem między narodowej sieci kawiarni i zajmował się pozyskiwaniem pracowników dla kilku podlegających mu restauracji.
Do tego jest niezwykle ciepłą i uśmiechniętą osobą. Według testu Gallupa jest osobą nastawioną przede wszystkim na kompromisy, rozwiązania. Zawsze widzi więcej niż jedno wyjście, dzięki czemu każde spotkanie z Mikołajem to ogromna dawka pomysłów, nowych możliwości i kolejnych wyjść nawet z najtrudniejszych sytuacji.
Zachęcamy do kontaktu i spotkań z Mikołajem i korzystania z jego ogromu wiedzy i różnorodnego doświadczenia, którym bardzo chętnie się dzieli (jak widać w wywiadzie 😉)
Masz pytania?
Nic prostszego – zadzwoń lub napisz do nas na adres mikolaj.musiol@salesleaders.pl i porozmawiajcie