fbpx

Dobra firma rekrutacyjna czyli jaka?

Korzystanie z usług takiej firmy jak agencja rekrutacyjna czy innego rodzaju firma rekrutacyjna niesie za sobą zarówno wiele potencjalnych korzyści (często w formie oszczędności) jak i pewnych ryzyk. Jak wybrać dobrą firmę i czy firma firmie równa? Udzielamy odpowiedzi patrząc na temat okiem klienta.

Agencji rekrutacyjnych czy firm świadczących usługi doradztwa personalnego na rynku jest bardzo wiele. Wystarczy w wyszukiwarkę wpisać hasło „firma rekrutacyjna” czy „agencja rekrutacyjna”, żeby odnaleźć niemalże niekończący się ciąg firm pozycjonowanych na te dwa hasła. Samo google wskazuje, że na samo hasło „firma rekrutacyjna” jest ponad 5 mln wyników. Oczywiście znaczna część tego będzie dotyczyła tematów innych niż faktyczne firmy rekrutacyjne czy agencje doradztwa personalnego. Jednocześnie należy się spodziewać, że sporo z tych wyników będą stanowiły strony i treści firm świadczących [tak jak my] usługę realizacji procesu rekrutacyjnego.

Jak w takim razie w gąszczu tak wielu możliwości wybrać tę firmę, która faktycznie daje największe szanse powodzenia przy realizowaniu procesu rekrutacyjnego dla Państwa? Która z tych firm ma największe szanse na pozyskanie dla Państwa nowych, wartościowych kandydatów i późniejszych pracowników?

Firma rekrutacyjna

Dobra firma – firma z doświadczeniem

Na rynku jest bardzo wiele firm rekrutacyjnych, które prowadzą procesy rekrutacyjne najczęściej w wielu różnorodnych branżach i na bardzo różnorodne stanowisko począwszy od pracowników fizycznych, przez np. osoby w działach księgowości, pracowników recepcji czy właśnie sprzedawców, przedstawicieli itp.

Sprzedaż jest pewnym zestawem umiejętności, które, jeżeli ktoś posiada, potrafi dobrze zaprezentwoać się na rozmowie kwalifikacyjnej i dobrze „sprzedać” siebie czyli zbudować u rekrutera wrażenie, że poradzi sobie na danym stanowisku, np. sprzedażowym. W przypadku rekruterów, którzy prowadzą różnorodone procesy rekrutacyjne oznacza to, że rekruter jest narażony na ryzyko pominięcia istotnych elementów, które mogą okazać się kluczowe przy ocenie kandydata i weryfikacji tego, czy jest postawa, którą prezentuje podczas rekrutacji wynika z faktycznych umiejętności czy jest wyłącznie próbą sprzedania siebie podczas samej rozmowy kwalifikacyjnej.

Biorąc pod uwagę, że w wielu firmach dział sprzedaży to główny dział zapewniający przychody i środki na pokrycie pozostałych kosztów funkcjonowania firmy, warto mieć pewność, że rekruter dobrze i dokładnie zweryfikuje kandydatów, którzy zgłosili chęć udziału w rekrutacji na dane stanowisko sprzedażowe.

W ten sposób firma daje sobie szansę na zmniejszenie ryzyka pomyłki przy wyborze kandydatów i zwiększa swoje szanse na pozyskanie i zatrudnienie kandydatów, którzy będą w przyszłości realizowali cele przedsiębiorstwa, pracodawcy.

Firma rekrutacyjna – na co warto zwrócić uwagę przy wyborze

W przypadku poszukiwania pracowników działów sprzedaży, obok doświadczenia agencji rekrutacyjnej, dobrze jest również poznać to, w jaki sposób agencja przygotowuje się do przeprowadzenia procesu i pozyskania właściwych kandydatów.

Każda firma posiada określoną specyfikę procesu sprzedaży. Może wynikać ona chociażby z takich elementów jak grupa docelowa (do kogo firma kieruje swoje produkty), jaka jest półka cenowa oferowanych produktów czy usług, jaka jest długość procesu sprzedaży, jak wygląda kwestia procesu zakupu po stronie klienta (z kim sprzedawca, handlowiec, przedstawiciel handlowy będzie prowadził rozmowy, kto najczęściej jest osobą decyzyjną).

Specyfika procesu sprzedaży często w dużym stopniu wyznacza kwalifikacje i kompetencje, jakie powinien posiadać przyszły pracownik, żeby został ostatecznie zatrudniony do nowej pracy. Jednym z kluczowych pytań, jakie warto postawić sobie wybierając agencję, która ma pomóc w znalezieniu właściwych kandydatów jest pytanie o to, w jaki sposób agencja ocenia, weryfikuje, sprawdza np. zadania, które są do wykonania w danej pracy oraz jak analizuje inne elementy związane z efektywnym i skutecznym realizowaniem zadań w pracy.

Jak pokazują nasze doświadczenia, dobrze przeprowadzona analiza pozwala zdecydowanie lepiej poznać specyfikę pracy, czynności, jakie są do wykonania i dzięki temu znacznie lepiej i bardziej dociekliwie ocenić kompetencje kandydatów i przyszłą efektywność kandydatów w pracy zawodowej.

Dobra firma rekrutacyjna

Czy firma rekrutacyjna potrafi sprzedać propozycję pracy klienta?

Oferty pracy są obecnie dostępne prawie wszędzie, prawie w każdej branży i na wiele różnych stanowisk. To sprawia, że obecnie kandydaci mają szeroki wybór tego, do jakiej firmy chcą aplikować i w jakiej rekrutacji chcą brać udział. Dlatego tak ważna jest również kwestia tego, czy agencja pracy będzie potrafiła odpowiednio sprzedaż oferty pracy klienta i dzięki temu pozyskać właściwych kandydatów do takich działów jak sprzedaż czy obsługa klienta.

W procesie rekrutacji dobra sprzedaż oferty pracy wiąże się często z przygotowaniem dobrego ogłoszenia, które ukaże się na rynku pracy. Często to właśnie ta kwestia decyduje o tym, czy kandydat zdecyduje się wysłać swoje zgłoszenie rekrutacyjne i wziąć udział w procesie realizowanym samodzielnie przez firmę lub za pośrednictwem agencji.

Dlatego rozważając wybór dowolnej agencji warto również poprosić np. o przesłanie próbki treści ogłoszenia, jakie agencja zamierza wykorzystać przy Państwa procesach rekrutacyjnych lub zobaczyć, jak wyglądają dotychczasowe ogłoszenia dostępne na rynku, a przygotowywane przez agencję, która ma podjąć się realizacji usługi pozyskania dla Państwa pracownika.

Pozyskiwanie pracowania za pośrednictwem agencji – podsumowanie

Istnieje bardzo wiele kryteriów, które mogą zdecydować o tym, czy dana agencja poradzi sobie z zadaniem reprezentowania pracodawcy, realizacji usługi rekrutacyjnej i w efekcie pozyska dla Państwa właściwego pracownika na stanowiska sprzedażowe. Powyżej podane kryteria to jedynie część z tych elementów, na które warto zwrócić uwage, żeby ocenić to, jakie szanse powodzenia ma proponowana przez agencję rekrutacja.

Ostatecznie każdy klient agencji rekrutacyjnej inwestuje czas, środki finansowe i wizerunek swojej firmy jako pracodawcy. Dobrze jest mieć jak najwyższą pewność, że przeprowadzona rekrutacja będzie zrobiona zgodnie z wartościami firmy i w sposób, który zapewnie jak najwięcej zalet, korzyści w tym oczywiście pozyskanie pracownika i np. wzmocnienie pozytywnego wizerunku Państwa firmy jako pracodawcy.