Metody rekrutacji okiem pracodawcy
Profesjonalne metody rekrutacji to podstawa, aby zatrudnić osobę, która będzie naszym idealnym kandydatem na oferowane stanowisko. Wieloetapowa oraz rozważnie zaplanowana ścieżka rekrutacyjna jest w stanie pomóc w wychwyceniu detali, które mogłyby pozostać niezauważalne w przypadku krótkiego, a także niedokładnego postępowania. Zatem, jak wygląda fachowo przeprowadzony proces rekrutacyjny?
Metody rekrutacji a stanowiska
Rekrutowanie pracownika będzie wyglądało inaczej, jeśli zatrudniamy asystenta, a inaczej w przypadku oferty dla managerki zespołu. Dlatego już na tym etapie należy zastanowić się, czego oczekujemy od naszego przyszłego pracownika. Między innymi należy rozważyć jakie umiejętności miękkie oraz twarde są wymogiem, który niespełniony automatycznie odrzuci daną kandydaturę.
Ponadto, warto wnikliwie przeanalizować, jakie cechy osobowości będą atutem przyszłego pracownika – jest to istotne, acz często bagatelizowane przez przyszłych pracodawców. Rekrutację dzielimy na rekrutację aktywną pośrednią, aktywną bezpośrednią oraz pasywną. W przypadku metody aktywnej pośredniej firma korzysta z usług podmiotów zewnętrznych np. agencji rekrutacyjnych. Odnosi się to przede wszystkim do sytuacji zatrudnienia pracowników tymczasowych.
Forma aktywna bezpośrednia wymaga podjęcia przez pracodawcę konkretnego działania w celu obsadzenia wakatu. Takie działania to m.in. publikowanie ogłoszeń czy uczestnictwo w dniach kariery lub targach pracy. Ostatnia metoda rekrutacji, to rekrutacja pasywna, która nie wymaga żadnych działań ze strony pracodawcy, gdyż to kandydaci zgłaszają swoje kandydatury. Czasami są również polecani przez znajomych pracowników firmy w ramach specjalnego wewnętrznego programu HR. Rekruter zajmuje się jedynie selekcją przesłanych aplikacji.
Metody direct i executive search
Direct i executive search to metody, które opierają się na wykorzystywaniu sposobów poszukiwania bezpośredniego. W rezultacie tak wybrany kandydat spełnia wszelkie wymagania konieczne do wykonywania danego zawodu. Metoda Direct używana jest przede wszystkim w celu zatrudnienia managerów. W porównaniu do rekrutacji wolumenowej, rzadko wykorzystywana jest do zatrudnienia więcej niż jednej osoby.
To, co różni ją od metody Executive, to skala przedsięwzięcia. Executive Search bazuje na podobnych działaniach, ale używany jest w przypadku rekrutacji na stanowiska wyższego szczebla np. kierownik, dyrektor. W przypadku tej metody jeszcze większego znaczenia nabierają kontakty oraz umiejętności rekrutujących, na których barkach leży duża odpowiedzialność. Zaletami metod executive i direct search jest to, że kandydat rekrutowany w tak kompleksowy sposób jest dokładnie wyselekcjonowanym pracownikiem. Dlatego w przypadku wolnego wakatu na stanowisko specjalisty, menadżera czy dyrektora, warto wybrać ten typ rekrutacji.
Rekrutacja wolumenowa
Rekrutacja wolumenowa to proces, którego celem jest skompletowanie od zera pełnego zespołu składającego się z minimum kilkunastu pracowników. Dotychczas takie podejście do rekrutacji, które jest popularne przy np. pracy sezonowej, nie było pozytywnie przyjmowane w branżach specjalistycznych. Niemniej obecnie, kiedy zapotrzebowanie na taką rekrutację wystąpi, warto podjąć się tego wyzwania. Jedyne, o czym należy pamiętać, to dobry plan działania opierający się na kompleksowych rozwiązaniach.
Po pierwsze – wybierz osobę, która będzie managerem całego projektu zatrudnienia. Może być to pracownik, który na co dzień zarządza działem rekrutacji, ale dobrym pomysłem będzie również danie szansy ambitnym nowicjuszom, którzy aspirują na stanowiska menadżerskie.
Po drugie – nie bój się automatyzacji! Dobrze dopasowany system rekrutacyjny jest w stanie zarządzać aplikacjami przesłanymi przez kandydatów. Co więcej, przeprowadzi pierwszy screening oraz wyselekcjonuje kandydatury, które wyróżniają się poszukiwanymi kompetencjami.
Po trzecie – skorzystaj z marketingu rekrutacyjnego. Przy zatrudnianiu jednego specjalisty taki pomysł jest pozbawiony większego sensu, ale w przypadku multirekrutacji warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem, ponieważ zabieg ten przyspieszy proces, a ponadto w wielu przypadkach zbuduje pozytywny wizerunek marki.
Autorskie metody rekrutacji i ich zalety
Autorskie metody rekrutacji są co raz częściej wykorzystywane w celu pozyskania pracowników. Poprzez dostosowanie się do konkretnej grupy docelowej zapewniają lepsze wyniki i sprawniejszy przebieg nawet wieloetapowej rekrutacji.
Takie metody to m.in hackatony, czyli maratony dla programistów oraz specjalistów IT, które używane są przede wszystkim w branży IT, ale również i w bankowości. Kandydaci w określonym przedziale czasowym rozwiązują zadania, a ich wyniki służą jako punkt odniesienia podczas selekcji kandydatur. Innym rozwiązaniem są tzw. event recruitments, czyli konferencje, targi czy warsztaty, podczas których firma ma bezpośredni kontakt z potencjalnymi pracownikami. Co więcej, jest to świetny sposób budowania marki.