Narzędzia do rekrutacji direct search
Narzędzia do direct search
Direct search to proces wymagający zwłaszcza w kontekście poszukiwania i pozyskiwania danych do właściwych kandydatów. Istnieją różne metody direct search. W tym tekście krótko zostaną opisane te narzędzia direct search, z których najczęściej korzystamy w Sales Leaders i które mogą okazać się najbardziej przydatne do tego typu rekrutacji.
Okazuje się, że prowadząc proces metodą direct search warto korzystać również z narzędzi, które powszechnie są kategoryzowane jako narzędzia z zakresu marketingu internetowego czy są dedykowane teoretycznie sprzedawcom. Ostatecznie większość tych narzędzi służy do tego, żeby znaleźć osobę i zdobyć bezpośredni kontakt do niej.
Rekruter jak sprzedawca
Metoda pracy rekrutera jaką jest direct search mocno przypomina pracę sprzedawcy i działania, jakie są podejmowane na etapie proseptingu – poszukiwania właściwych osób do kontaktu. Pod tym kątem oba działania są bardzo zbliżone. Celem prospektingu w sprzedaży jest znalezienie właściwego klienta, a celem działa rekrutera przy poszukiwaniach direct search jest znalezienie właściwego kandydata.
Można powiedzieć więcej – obie te osoby są również odpowiedzialne za wzbudzenie potencjalnego zainteresowania. Sprzedawca u klienta, a rekruter u potencjalnego kandydata. Te wszystkie elementy sprawiają, że na proces rekrutacji direct search można spojrzeć również okiem sprzedawcy. Jako Sales Leaders znamy się na jednym i drugim – na rekrutacji i na sprzedaży. Posłużymy się zatem narzędziami z branży sprzedaży i przełożymy ich zastosowanie na proces pozyskiwania kandydatów, pracowników.
Czym jest direct search
O tym, czym jest sam direct search przeczytasz sporo na stronie, która poświęcona jest bezpośrednio tej metodzie poszukiwania kandydatów. Pisząc bardzo skrótowo to metoda, która polega na samodzielnym wyszukiwaniu osób, które są w kręgu zainteresowania rekrutera i samodzielnym kontaktowaniu się z każdym z tych potencjalnych kandydatów. Istnieje wiele różnych metod, sposobów, narzędzi do tego, żeby tych kandydatów znaleźć i nawiązać z nimi kontakt na zasadach kontaktu direct – bezpośredniego.
Działania direct search można też podzielić na dwa kategorie: narzędzia do wyszukiwania kandydatów, narzędzia do wyszukiwania kontaktów do kandydatów i metody, techniki, sposoby nawiązania kontaktu z kandydatami znalezionymi w ten sposób. W dalszej części tekstu poznasz przykładowe narzędzia z dwóch pierwszych kategorii.
Wyszukiwanie – LinkedIn
LinkedIn to jedno z tych narzędzi, bez których rekruter nie wyobraża sobie swojego funkcjonowania i prowadzenia procesów metodą direct search. Potencjał tego w portalu w Polsce jest ogromny. Każdego dnia dołącza do społeczności wielu nowych użytkowników. Każdy z nich to potencjalny kandydat, z którym można nawiązać bezpośredni kontakt.
To, co ważne na LinkedIn to oczywiście fakt, że jest ogromna baza kontaktów. Jednocześnie chcąc wykorzystywać LinkedIn jako portal do poszukiwania kandydatów do pracy warto popatrzeć na proces rekrutacji jak na sprzedaż propozycji pracy do potencjalnego kandydata. A to oznacza, że warto, żeby rekruterzy, tak jak inni użytkonicy portalu, byli aktywno. Przez aktywność rozumiem:
- Publikowanie własnych treści – nie tylko oferty pracy. Dobry rekruter powinien publikować zarówno oferty pracy jak i inne treści związane np. z tym, co warto zrobić, żeby otrzymać prace, czym kierują się rekruterzy oceniając cv. W ten sposób rekruter może dać się poznać jako wartościowy kontakt dla osób poszukujących pracy. To z kolei może skutkować tym, że kandydaci sami będą zgłaszać się do rekrutera i ten w sposób naturalny będzie budował bazę kontaktów
- Komentarze postów innych użytkowników – to druga ważna rzecz, którą powinien robić dobry rekruter. Udzielaj się w dyskusjach różnorodnych tematycznie. Daj się poznać społeczności. Nigdy nie wiesz kto i w jakim momencie swojego życia będzie chciał zmienić pracę i zgłosi się z tym tematem do Ciebie, bo będziesz mu się kojarzył z rekrutacją
Kolejna ważna rzecz w kontekście portalu LinkedIn to kwestia narzędzi rekruterskich. Istnieją dwa: płatna wersja portalu dla rekrutera oraz dla sprzedawcy. W pierwszym przypadku użytkownik dostaje dostęp do wyszukiwarki kandydatów. W drugim do Sales Navigatora czyli bardzo zaawansowanej wyszukiwarki kontaktów. Jedno i drugie narzędzie otwiera ogromny potencjał do nawiązywania kontaktów z kandydatami i możliwość dotarcia do nich taką metodą jak metoda direct search.
Wyszukiwanie – Facebook
Facebook to drugie bardzo popularne narzędzie do pozyskiwania kandydatów do pracy. Direct search na Facebooku wygląda nieco trudniej. Na Facebok’u użytkownicy publikują mniej informacji o przebiegu swojej kariery zawodowej niż na LinkedIn. Dobrym sposobem jest obserwowanie grup tematycznie powiązanych z stanowiskiem, na jakim poszukuje się pracowników i kontaktowanie się z osobami, które są aktywne w grupach, piszą własne posty lub komentują publikacje innych użytkowników. Warto uczestniczyć nie tylko w grupach związanych z pracą. Warto dołączać do grup tematycznych związanych z samą branżą/działalnością, do której rekruter poszukuje pracowników i tam obserwować osoby najbardziej aktywne, a następnie nawiązać z nimi kontakt.
Wyszukiwanie – nieco inne polecenia
Sposobem, z którego korzystamy w Sales Leaders są telefony do firm będących klientami handlowców, których szukamy i pytanie wprost o polecenia. Taka rozmowa może przebiegać następująco: „Dzień dobry, dzwonię do Pana, bo mam pytanie – szukam dostawcy produktów/usług X, a wiem, że Państwo korzystacie. Może mi Pan polecić osobę, z którą warto rozmawiać na ten temat?” W wielu przypadkach udaje się w ten sposób pozyskać wartościowe kontakty do dobrych kandydatów, którzy automatycznie są rekomendowani przez osobę bezstronną. Następnie oczywiście trzeba wykonać telefon do kandydata i zaprosić go do udziału w rekrutacji.
Lusha – sposób na kontakt w direct search
Lusha to jeszcze mało popularna wtyczka do portalu LinkedIn. Ta wtyczka umożliwia pozyskanie danych osobowych takich jak adres mailowy i/lub numer telefonu do danej osoby. Często w rekrutacjach jest tak, że rekruter znajdzie bazę kandydatów i później pojawia się konkretne wyzwanie związane z tym, skąd wziąć numer telefonu czy adres mailowy do kandydata, żeby się z nim skontaktować. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi właśnie Lusha. Ta wtyczka analizuje na bieżąco każdy profil użytkownika, na którym się znajdziesz. Od razu otrzymujesz informację, czy wtyczka odnajduje dane kontaktowe do użytkownika i jakie to są dane.
Hunter.io – narzędzie do kontaktu
Kolejnym i zarazem ostatnim narzędziem do sprawnej rekrutacji jest narzędzie do wyszukiwania również adresów mailowych. W procesie rekrutacji tego typu narzędzia bywają wręcz nieocenione. Umożliwiają zarówno lepsze działania na poziomie search (wyszukiwania) jak i na znacznie ważniejszym poziomie – contact (kontaktu). Hunter.io to witryna internetowa, która przeszukuje cały internet w poszukiwaniu adresów mailowych oraz danych pracowników typu imię, nazwisko i często również stanowisko, na którym dana osoba pracuje. Jeśli nie znajduje adres mailowego do osoby, do której chcesz otrzymać bezpośredni kontakt, to często można poprzez tę witrynę sprawdzić, jak konstruowane są adresy mailowe. Następnie możesz odnaleźć właściwą osobę na LinkedIn i gotowe – możesz wysyłać na adres mailowy wiadomość z propozycją udziału w rekrutacji 🙂
Metoda direct search – podsumowanie
Direct search, czy search direct to wymagająca metoda prowadzenia rekrutacji. Poprzez bezpośredni kontakt można dotrzeć do specjalistów, do których na codzień dostęp jest utrudniony. I trzeba powiedzieć otwarcie, że takie metody pozyskiwania kandydatów przydają się głównie, gdy rekrutuje poszukuje specjalistów – osób, z dużym doświadczeniem w branży, na podobnym stanowisku. Rekruter może poszukiwać specjalistów merytorycznych (o ponad przeciętnej wiedzy merytorycznej) lub specjalistów, których my nazywamy użytkowymi (osoba, która nie ma wybitnej wiedzy merytorycznej, ale umie sprzedawać – takie częściej są poszukiwane w świecie sprzedaży ;)).
W każdym z tych przypadków sprawdzają się opisane powyżej narzędzia. Najczęściej prowadzenie rekrutacji w ten sposób wiąże się z wykorzystaniem kilku narzędzi i połączenie ich w skuteczny i efektywny proces direct search 🙂