Ogłoszenia o pracę mogą być atrakcyjne
Ogłoszenia o prace. Czyli konkretne techniki, żeby uatrakcyjnić Twoją ofertę
Dzisiaj taki temat z jednej strony dość ogólny, z drugiej strony temat, w którym będzie kilka bardzo konkretnych takich tipów żeby uatrakcyjnić ogłoszenia o pracę, które my wykorzystujemy po to, żeby zwiększać zainteresowanie propozycjami pracy, zarówno pod kątem samej ilości kandydatów, jak również pod kątem ilości właściwych kandydatów. Bo często problemem rekrutacji nie jest to, że aplikacji jest mało, tylko właśnie w drugą stronę, aplikacji jest bardzo dużo, przychodzą dziesiątki, setki kandydatów, setki aplikacji, a kiedy zapoznajesz się z nimi wszystkimi po kolei, to okazuje się, że na tych sto, sto pięćdziesiąt aplikacji, wartościowych jest, nie wiem, pięć, dziesięć, czyli w zasadzie pozostałe sto czterdzieści jest do niczego niepotrzebne.
No i to, co my robimy, żeby uatrakcyjnić propozycję pracy, to przede wszystkim bardzo mocno koncentrujemy naszą uwagę na czymś takim jak ogłoszenie o pracę. I mówiąc o uatrakcyjnieniu oferty pracy, wcale nie mam na myśli różnego rodzaju grafik, zdjęć czy różnych symboli graficznych stosowanych do tego, żeby pokazać benefity pod tytułem ubezpieczenia i tak dalej, i tak dalej. Pech chciał, że tego typu rozwiązania, no stały się codziennością i na przykład powiem wam otwarcie, że my w ogłoszeniach o pracę, na które publikujemy na różnych portalach, w zasadzie w ogóle nie korzystamy z tego typu uatrakcyjnień, ponieważ ja uważam, że okej, fajnie, one są przyjemne dla oka i jednocześnie w przypadku ogłoszenia o pracę nie do końca moim zdaniem chodzi o to, żeby to ogłoszenie o pracę było przyjemne dla oka. Raczej chodzi o to, żeby było skuteczne, to znaczy, żeby wzbudzało ciekawość kandydata i motywowało, zachęcało go do tego, żeby wysłać aplikację. A przy okazji rzecz ujmując, jak jesteśmy przy tematach propozycji pracy, to oczywiście zapraszam na www.salesleaders.pl. Jeżeli szukasz pracy w dziale sprzedaży, tam ogłoszenia o pracę między innymi na marketingowca klubu żużlowego czy propozycje do pracy w firmach fotowoltaicznych, czy też na przykład jako specjalista, jako handlowiec, sprzedawca w firmie z Leszna.
Ogłoszenia o pracę, jak je uatrakcyjnić?
Wracając do tematu, no właśnie, co zrobić, żeby uatrakcyjnić maksymalnie propozycję pracy. No pierwsza rzecz to jest tytuł tego ogłoszenia o pracę. My w Sales Leaders w tytułach ogłoszenia o pracę często lubimy się trochę bawić słowem. Na przykład jakiś czas temu pojawiło się ogłoszenie o pracę na energetycznego handlowca. Energetyczny, bo ma pracować w branży energetycznej i energetyczny, bo również ma być człowiekiem energetycznym. Innym razem robiliśmy na przykład ogłoszenie o pracę na specjalistę do spraw promocji żużla, mimo tego że tytuł ogłoszenia o pracę nie brzmi może nie wiadomo jak nietypowo, to ludzie właśnie mówili, że to ich zaciekawiło, bo się zastanawiali o co chodzi z tą promocją żużla, czy faktycznie chodzi o sport, czy może chodzi faktycznie o żużel jako, wiesz, jako o nawierzchnię, nie? I tytuł ogłoszenia o pracę czy sama nazwa stanowiska jest czymś takim, co rzeczywiście potrafi wzbudzić ciekawość i powinno wzbudzać ciekawość. I co jest ciekawe, co jest interesujące też, to ten element budzący ciekawość, tym elementem może być bardzo wiele części w ogłoszeniu o pracę. Bo na przykład jeżeli pracodawca ma bardzo silną markę, tak jak na przykład Mercedes Benz, a dla salonu Mercedes Benz również robimy rekrutację, no to wiemy, że niezależnie od tego, jak nazwiemy ogłoszenie o pracę, nawet jeżeli nazwiemy je najbardziej standardowo, typu, nie wiem, handlowiec czy specjalista do spraw sprzedaży i napiszemy Mercedes Benz Garcarek akurat, bo pracujemy dla salonu Garcarek, to wiemy, że lokalnie marka Garcarek jest tak silną marką, że samo wskazanie na ten element spowoduje, że to ogłoszenie o pracę wzbudzi dużą ciekawość i duże zainteresowanie. Innym razem potrzebujemy chwytliwej nazwy stanowiska, bo wiemy, że sama nazwa pracodawcy niewiele może powiedzieć. Wiemy również, że podobnych ogłoszeń o pracę na tożsame stanowisko jest bardzo wiele, w związku z tym potrzebujemy tego, żeby właśnie pobawić się słowem. Dlatego przygotowując się do napisania tytułu ogłoszenia, zastanów się po pierwsze, co jest najmocniejszą stroną Twoją jako pracodawcy.
Ogłoszenia o pracę z perspektywy marki
Po drugie zastanów się ile jest ogłoszeń o pracę na podobne stanowisko. Jeżeli uznasz, że mocną stroną Twoją jako pracodawcy jest bardzo wysoka rozpoznawalność marki, to być może warto postawić na ten element. Jeżeli uznasz, że masz nietypowe stanowisko, takie jedno jedyne, to może to jest właśnie ten element. A jeśli uznasz, że podobnych ogłoszeń o pracę na podobne stanowiska jest wiele, to być może warto pobawić się trochę właśnie grą słów i nazwą samego stanowiska. I to jest pierwsza rzecz, na którą z pewnością warto zwrócić uwagę. Druga rzecz, również istotna, to jest taka kwestia, która moim zdaniem nie zmienia się niestety od bardzo wielu lat i właśnie to uważam za błąd, że to się nie zmienia. Te ogłoszenia o pracę, o których teraz myślę i kiedy tak pamięcią przeglądam portale pracy, one wszystkie ten element mają bardzo podobny. O co chodzi? O opis firmy. Z ręką na sercu powiem bardzo otwarcie, w większości przypadków te opisy są naprawdę beznadziejne, są naprawdę słabe, po prostu beznadziejne. Wiesz, jeżeli kandydat wchodzi na piętnaście ogłoszeń o pracę i w każdym ogłoszeniu o pracę czyta firma ABC, jesteśmy liderem rynku takiego i takiego, od dwunastu lat rozwijamy się dynamicznie, a teraz w związku z dynamicznym rozwojem potrzebujemy do naszego zespołu bla bla bla, sieczka, paplanina, która przepraszam, że powiem to bardzo otwarcie, kompletnie nic nie mówi o tym, kogo Ty szukasz, jakie Ty masz wartości, co Ty wyznajesz, w co Ty wierzysz jako firma, kogo Ty tak na dobrą sprawę szukasz. I tu powiem wam otwarcie, żeby skonstruować dobry opis moim zdaniem przydatna jest trochę umiejętność copywritingu. Bo uważam, że to właśnie ten element, nie grafiki ani nie benefity, tylko to właśnie ten element sprawia, że kandydaci odrzucają dane ogłoszenia albo po prostu je kupują. Trochę inaczej jest w sytuacji, jeżeli jako pracodawca masz naprawdę silną markę, jeżeli jesteś właśnie salonem Mercedes Benz albo jakimś bankiem, chociaż banki mają teraz ciężko w rekrutacji, ale mocną, rozpoznawalną firmą, to wówczas możesz sobie pozwolić na takie właśnie jako lider rynku i tak dalej.
Jak przekonać kandydata, który Cię nie zna?
A jeżeli jesteś firmą, której nazwa niewiele mówi potencjalnemu kandydatowi, to tego typu treść tylko i wyłącznie zniechęci go do tego, żeby do Ciebie zaaplikować. A przecież chodzi o to, żeby właśnie do Ciebie zaaplikować. I tu jest kilka sposobów na to, jak wyróżnić ogłoszenie o pracę. Pierwszy sposób to jest postawienie na jakąś konkretną wartość. Pamiętam, jak prowadziliśmy jakiś czas temu rekrutację dla jednej firmy szukającej specjalisty do sprzedaży wtryskarek. I po rozmowie z właścicielem, a rozmawiałem z nim bardzo krótko, dosłownie chwilę, po rozmowie z tym właścicielem rzuciło mi się w ucho to, że to jest człowiek niesamowicie i niezwykle konkretny. I wiedziałem o tym po rozmowie z nim, że jemu również bardzo dobrze współpracuje się z podobnymi, konkretnymi ludźmi. Zatem w ogłoszeniu o pracę postanowiłem postawić właśnie na ten konkret. I teraz przeczytam Ci za chwilę, jak brzmiało, usłyszysz za moment, jak brzmiało to ogłoszenie o pracę i co to znaczy postawić w ogłoszeniu na wartość. Uwaga, będę czytał. Konkret, w tym jednym słowie zamyka się wszystko, co jest związane z marką i tu pada nazwa pracodawcy. Wtryskarki, układy gorąco kanałowe, roboty przemysłowe to urządzenia, którymi handluje firma. To urządzenia, które potrzebują dobrej oprawy handlowej, konkretnego człowieka, który potrafi rozmawiać o nich z klientami bez owijania w bawełnę. Potrzebujemy człowieka, który jest nastawiony na realizację konkretnych, mierzalnych celów, dlatego czytając to ogłoszenie o pracę dalej, odpowiedz sobie na jedno konkretne pytanie, zaaplikujesz. I tu był dalej opis stanowiska, oczywiście wymagania, to, co firma proponuje kandydatowi, no i inne rzeczy, które wymagane są w ogłoszeniu o pracę. I to jest jedna z przykładowych treści. W innym przypadku pamiętam, że szukaliśmy też dla firmy z branży przemysłowej osoby, która będzie bardzo ceniła sobie taką stabilność i poczucie bezpieczeństwa w pracy po to, żeby związać się z daną marką na długo, ponieważ proces sprzedaży był bardzo długi w tej firmie. Oni szukali kogoś, kto przyjdzie do nich na lata. I pamiętam, że w tamtym przypadku ogłoszenie o pracę było oparte o wartość właśnie stabilności, bezpieczeństwa, długofalowej przewidywalności i mam wrażenie, zresztą to też mówi nam bardzo wielu kandydatów, kiedy pytamy ich o to, jak to się stało, że zaaplikowali, że pojawili się u nas, to bardzo wielu kandydatów, w zasadzie powiem otwarcie, większość kandydatów wskazuje na to, że powodem pojawienia się ich aplikacji była właśnie ciekawa, zachęcająca treść ogłoszenia o pracę. Dalej, jeżeli nie jesteś w stanie opisać swojego miejsca pracy w oparciu o jakieś konkretne wartości, to możesz w tym opisie opisać pokrótce atmosferę, jaka panuje u Ciebie w firmie. Na przykład kiedyś, pamiętam, na dyrektora sprzedaży do jednej firmy przyjęliśmy takie podejście, że zadanie, które tam jest do zrealizowania, to jest mission impossible, w związku z tym całe ogłoszenie o pracę napisaliśmy tak, że szukamy Toma Cruise’a do firmy IT na stanowisko dyrektora handlowego i że zadanie, które tam jest, to jest mission impossible. I żeby było ciekawiej, zależało nam na tym, żeby ogłoszenie o pracę i proces rekrutacyjny pozwolił wyłonić również ludzi, dla których taka kultura organizacyjna będzie akceptowalna. Zatem żeby potem było ciekawiej, całą późniejszą komunikację z kandydatami, telefoniczną, mailową, opieraliśmy również o to mission impossible i o Toma Cruise’a. I zdarzało się mnóstwo kandydatów, którzy na przykład po wiadomości email odpisywali nam, że centrala MI5 czy tam MI6 bardzo dziękuję za odpowiedź. Potwierdzam chęć swojego uczestnictwa, ta wiadomość nie ulegnie zniszczeniu w ciągu pięciu następnych sekund. W związku z tym takie opisanie zadania, w tym przypadku metaforycznego opisania zadania właśnie we wstępie, zaowocowało prawie czterystoma aplikacjami. Osiemdziesiąt procent to były aplikację trafione, a potem wyłoniliśmy dzięki temu w dalszym procesie, na dalszym etapie, kandydatów, którzy byli naprawdę w zgodzie z taką kulturą organizacji. Więc czasami właśnie użycie jakiejś metafory to jest sposób na to, żeby zachęcić kandydatów do tego, żeby aplikowali na Twoje ogłoszenia o pracę.
Rekrutacja przez eliminację
Innym sposobem wyróżnienia tej części może być tak zwana rekrutacja przez eliminację. Co to znaczy? To znaczy, że w tej części ogłoszenia o pracę możesz spokojnie napisać również rzeczy albo warunki, których na przykład, jeżeli nie spełnia, to w ogóle nie powinien czytać dalej tego ogłoszenia o pracę. Możesz w tym miejscu zaznaczyć na przykład, że wypisać punktach po przecinku A, B, C, D, jeżeli nie spełniasz tych kryteriów, proszę, nie czytaj dalej nawet tego ogłoszenia o pracę, bo z dużym prawdopodobieństwem nie odezwiemy się do Ciebie. Też tak można zrobić, prowokacyjnie, bardzo prowokacyjnie, żeby odsiać część kandydatów, którzy, no tak jak sama nazwa mówi, nie spełniają tego wymogu. Dalej, kolejnym elementem, dzięki któremu możesz wyróżnić swoje ogłoszenie o pracę, jest kwestia tego, co oferujesz w zamian. Tutaj bardzo często firmy piszą o benefitach, o systemach, ubezpieczeniach i tak dalej, i tak dalej, a ja się zawsze zastanawiam i staramy się w Sales Leaders podchodzić do tego trochę inaczej, to znaczy staramy się postawić sobie pytanie, dobra, co ten kandydat ma na przykład dzięki temu, że dostanie wynagrodzenie. No i zaczęliśmy pisać, zamiast wynagrodzenie podstawowe, to zaczęliśmy pisać poczucie bezpieczeństwa albo poczucie stabilności, albo poczucie przewidywalności, albo kiedy kierujemy na przykład ogłoszenie o pracę do ludzi młodych, kasa, którą co miesiąc na pewno będziesz mógł wydać i tu wynagrodzenie podstawowe. Zatem pisząc o tym, co kandydat otrzymuje od Ciebie, zastanów się nie tylko nad tym, co to jest dosłownie, pomyśl krok dalej, pomyśl o tym, co to daje kandydatowi i w pierwszej kolejności napisz o tym, co to daje kandydatowi, a potem rozwiń dany wątek o ten standard, czyli właśnie na przykład kasa, którą na pewno wydasz co miesiąc, pensja podstawowa, kasa ekstra, którą będziesz mógł wydać co miesiąc na swoje zachcianki, system premiowy, to są przykłady, potem możesz napisać przewidywalność albo inaczej, kredyt hipoteczny, umowa o pracę, no tu mogą być różne rzeczy i tu naprawdę kreatywność nie zna granic, i można się bardzo mocno pobawić w zależności od tego oczywiście, co proponujesz. I ostatnim elementem, na który chcę zwrócić uwagę w tym odcinku, jest tak zwane call to action, czyli zachęta do przesłania aplikacji. My w Sales Leaders mamy taką zasadę, że autentycznie kontaktujemy się z każdym kandydatem, który wyśle do nas aplikację i zawsze piszemy kandydatom, kandydaci na to najbardziej narzekają, to jest to, że oni nie wiedzą, jak długo mają czekać na odpowiedź i po jakim czasie mogą spodziewać się tej odpowiedzi, zatem w naszych procesach rekrutacyjnych zawsze na samym końcu piszemy wyślij do nas aplikację, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu czterdziestu ośmiu do siedemdziesięciu dwóch godzin po otrzymaniu tej aplikacji. Nie wierzysz? Sprawdź, wyślij. I to jest rzecz, która również sprawia, że tych aplikacji pojawia się więcej i że ta propozycja pracy naprawdę wydaje się bardziej atrakcyjna.
Podsumowanie
Tak jak wspomniałem wcześniej, kilka bardzo konkretnych rozwiązań i bardzo konkretnych przykładów na to, jak uatrakcyjnić propozycję pracy. Wierzę, że część z nich okaże się dla Ciebie przydatna. Daj znać w ogóle, jak oceniasz te rozwiązania. Być może masz jakieś swoje pomysły na to, jak uatrakcyjnić propozycję pracy. Daj znać na LinkedIn’ie. Chętnie ja czy Kinga Lach, czy Mikołaj Musioł, czy Piotrek Pauliński przedyskutujemy je. A jeżeli szukasz pracy generalnie w sprzedaży, to również odezwij się do nas i wyślij swoje CV. Może się okazać, że będziemy mieli dla Ciebie ciekawą propozycję pracy.