fbpx

Pozyskiwanie pracowników – kwalifikacje

Pozyskiwanie pracowników spędzają sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy. Jak w procesie rekrutacji sprawnie znaleźć dobrego kandydata? Z pomocą przychodzą metody Direct Search i Executive Search, dzięki którym zaoszczędzisz czas, pieniądze i swoje nerwy.

Pozyskiwanie pracowników – Direct Search na czym polega?

To dosłownie rekrutacja bezpośrednia, dzięki której możesz zyskać pewność, że firmę pozyska najlepszych ekspertów. Jest to szansa na efektywne skrócenie procesu rekrutacji i pozyskanie pracowników także na stanowiska kierownicze. Wymaga jednak odpowiedniego przygotowania – analizy środowiska biznesowego, z którego chcemy pozyskać pracowników, lukratywnego członka zespołu.

W dobie social mediów kwestia ta jest znacznie ułatwiona – wizytówka czy portfolio on-line są coraz częstszym standardem, możemy więc w szybki sposób skontaktować się z potencjalnym kandydatem, za pomocą dedykowanej wiadomości. Taka forma rekrutacji bywa ukryta i zlecana wykwalifikowanemu specjaliście, który ma już zgłębiony rynek oraz rozeznanie w konkurencyjnych przedsiębiorstwach, co pozwala na zwiększenie efektywnych pozyskiwań pracowników. Proces jest skrócony do minimum: headhunter wysyła propozycje do ściśle określonej zawodowo grupy, a więc trafiamy z naszą ofertą do osób, które spełniają zdefiniowane wcześniej wymagania.

Udana rekrutacja pracownika
Udana rekrutacja pracownika

Siła przypadku jest w metodzie Direct Search zredukowana, co pozwala nam na pozyskanie pracowników przy zaoszczędzeniu czasu, który w procesie normalnej rekrutacji poświęcamy na porównywanie podesłanych życiorysów. Metoda ta otwiera nam szansę na precyzyjne dotarcie do pasywnego kandydata, który obecnie pracy nie szuka, ale którego nasza oferta może zainteresować. Wybierając metodę Direct Search znacznie zwiększamy prawdopodobieństwo znalezienia dopasowanego pracownika w uproszczony sposób.

Executive Search, kiedy metoda okaże się skuteczna?

Wyobraźmy sobie, że pozyskujemy pracowników na stanowisko managerskie albo dyrektorskie, o nietypowych kompetencjach. Taka rekrutacja bywa wyjątkowo stresująca dla pracodawcy, jak i dla kandydata. Kiedy w grę wchodzą stanowiska na najwyższych szczeblach to każda ze stron ma swoje precyzyjnie określone, najczęściej wysokie, oczekiwania. Z pomocą przychodzi Executive Search – metoda pomagająca dotrzeć do najwartościowszych aplikantów, którzy pomogą zrealizować kluczowe cele biznesowe naszej firmy. Aby pozyskać pracowników, eksperta musimy wykazać się głęboką znajomością rynku, umiejętnościami networkingowymi i negocjacyjnymi.

Podpisanie umowy o pracę
Podpisanie umowy o pracę

Warto taką rekrutację zlecić agencji, która weźmie na siebie cały proces doradztwa i weryfikacji. Jak łatwo zauważyć Executive Search korzysta z metody Direct Search w procecie pozyskiwania pracowników, natomiast jest ona mocniej oparta na sieci kontaktów i głębokiej penetracji rynku wysoko wyspecjalizowanego pracownika, gdzie niejednokrotnie potrzebne jest zbudowanie poczucia zaufania, komfortu i bazowania na wcześniej pozyskanych relacjach.

Pozyskiwanie pracowników – Jak mierzyć skuteczność procesu rekrutacji?

Po przeprowadzeniu akcji pozyskania pracowników warto dokonać ewaluacji, aby wyciągnąć odpowiednie wnioski na przyszłość. Mierzenie wskaźników HR można rozpocząć od zebrania i porównania podstawowych danych: liczby zgromadzonych kandydatur, szybkości spłynięcia odpowiedzi na ofertę, procentowej liczby osób, które przeszły do kolejnego etapu, liczby kandydatów zatrudnionych z danego źródła, kosztu jednego pozyskanego cv, czasu do obsadzenia wakatu.

Jak powinno wyglądać pozyskiwanie pracowników? Najlepiej posługiwać się miernikami ilościowymi, dzięki czemu łatwo dokonamy porównań i otrzymamy wartościowe dane zwrotne – między innymi o tym, gdzie nasza oferta okazała się najbardziej atrakcyjna. Po zakończonym procesie rekrutacji możemy przeprowadzić ankietę wśród kandydatów – uzyskany feedback pomoże ulepszyć Candidate Experience, aby nasza firma była postrzegana jako odpowiedzialny pracodawca. Warto pamiętać, że doświadczenie rekrutacyjne należy planować z wyprzedzeniem tak, aby mieć czas na ulokowanie środków i mocy przerobowych w najbardziej efektywnym źródle.