Rekrutacja handlowców online?
Rekrutacja handlowców online – słowo wstępu
Czy możliwe jest prowadzenie takiego procesu jak rekrutacja handlowca w 100% online? Wielu rekruterów, managerów sprzedaży wciąż z dużym dystansem podchodzi do kwestii rekrutacji dobrego handlowca online. Nadal panuje przekonanie, że przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego na stanowisko handlowca, człowieka sprzedaży wymaga osobistego spotkania, osobistego kontaktu. W końcu to część pracy handlowca, a zatem trzeba sprawdzić, jak to wygląda również w trakcie samej rekrutacji handlowców. Czy aby na pewno?
Proces rekrutacji sprzedawców online
Zacznijmy najpierw od samego procesu rekrutacyjnego i tego, czy da się go przeprowadzić w pełni online. Doświadczenia, jakie zbieramy w Sales Leaders od zeszłego roku pokazują, że tak i to w pełni. W zasadzie nie ma takie rzeczy w procesie rekrutacyjnym, która jest niemożliwa do przeprowadzenia online. Omówmy po krótce najczęstsze praktyki stosowane w rekrutacji ludzi sprzedaży. Przy każdym z nich od razu znajdzie się odniesienie do tego, jak przeprowadzić dany krok online:
- Wywiad z kandydatem – obecna ilość narzędzi do prowadzenia video konferencji jest naprawdę imponująca. Trzeba się bardzo postarać, żeby nie znaleźć sposobu na to, jak zrealizować ten element procesu jakim jest rekrutacja handlowców. Zoom, MS Teams, Skype, Google meets czy nawet what’s up, messenger to tylko część popularnych narzędzi, które oferują możliwość video rozmowy z kandydatem podczas procesu rekrutacji.
- Testy rekrutacyjne – zdecydowaną większość testów wykorzystywanych przy realizacji procesu rekrutacji do działów sprzedaży można przeprowadzić również w formie online. Można to zrobić na kilka sposobów:
- wysyłając formularz testu do kandydata z prośbą o wypełnienie i odesłanie
- udostępniając kandydatowi w trakcie rozmowy ekran z widocznym testem i prośbą o odpowiedzi (jeśli sama rekrutacja handlowców zakłada taką opcję i forma testu pozwala na takie jego przeprowadzenie)
- wysyłając link do formularza online – coraz więcej testów stosowanych przy rekrutacji kandydatów może być wypełniana z wykorzystaniem serwerów właścicieli danej metodologii. Użytkownik dostaje link do testu, a rekruter następnie gotowy raport z wypełnionego testu
- „przenosząc test” do świata online np. google docs lub ankietka.pl – bardzo wiele testów można przenieść samodzielnie z papieru do świata online. Wystarczy jedynie skorzystać z serwisów takich jak google docs, ankietka.pl czy panel ankietowany oferowany również przez google. Jeśli wyniki testów są zliczane na koniec ręcznie – taka forma również może być bardzo atrakcyjna
- Symulacje/zadania praktyczne – zdecydowaną większość scenek weryfikujących umiejętności sprzedaży czy innego rodzaju ćwiczenia da się bez trudu przeprowadzić online. W niektórych przypadkach jest to nawet . Symulacja rozmowy telefonicznej na żywo wymaga, żeby jedna z osób (rekruter lub kandydat) opuściła pomieszczenie na czas rozmowy. W przypadku spotkania online wystarczy wyłączyć kamerę i gotowe.
- Assessment center – taki proces również można spokojnie przeprowadzić online i to w znacznie szerszym gronie niż w świecie realnym. Możliwość podziału uczestników spotkania na pokoje, możliwość włączania i wyłączania uczestnictwa innych osób – to wszystko sprawia, że realizacja assessment center w świecie online może być przyjemniejsza i jeszcze bardziej efektywna
Podpowiedź:
od pewnego czasu testujemy możliwość prowadzenia rozmów video z kandydatami od pierwszego kontaktu. Już pierwsza rozmowa telefoniczna w ramach rekrutacji jest prowadzona przy użyciu komunikatora what’s up. Wrażenia zarówno po stronie rekruterów jak i kandydatów są naprawdę świetne 🙂
Rekrutacja handlowców online – o co warto zadbać?
Jak widzisz, zdecydowaną większość rzeczy charakterystycznych dla procesu rekrutacyjnego da się zrobić i osiągnąć korzystając z narzędzi online. Jednocześnie jest kilka różnic, a co za tym idzie rzeczy, o które warto zadbać i o których warto pamiętać, żeby taki proces dobrze przeprowadzić. Oto lista najważniejszych wskazówek, rzeczy, które mogą być przydatne zarówno podczas rekrutowania ludzi sprzedaży jak i przy każdej innej rekrutacji:
- Wysłanie linka do spotkania – to bardzo prozaiczna rzecz jednocześnie bardzo ważna. To również rzecz, o której bardzo łatwo zapomnieć lub się pomylić. Dlatego umawiając się z kandydatem na spotkanie upewnij się, że wysłałeś prawidłowy link i kandydat może „dotrzeć” na rozmowę kwalifikacyjną z Tobą,
- Dobre łącze internetowe – i tu ważna sprawa – zdecydowanie odradzamy łącze oparte o internet mobilny od dowolnego operatora. Sami popełniliśmy ten błąd. Rekrutacja handlowców prowadzona przy użyciu niestabilnego połączenia internetowego to niemalże pewna porażka. Warto zainwestować w dobre i stabilne łącze, które zapewni ciągłość połączenia z kandydatem,
- Kamera i mikrofon – kolejne wydawać się może, logiczne elementy. Jednocześnie widzieliśmy już jako obserwatorzy rekrutacje handlowców prowadzone online, w których rekruter z różnych powodów postanawiał nie włączać kamery – to mało profesjonalne i tyle. Do tego warto zadbać o słuchawki douszne z mikrofonem lub krawatowy mikrofon, żeby rekrutacja handlowców robiona online była w pełni profesjonalna od początku do końca,
- Właściwy kadr – czyli jaki? Kamera ustawiona na wprost oczu to właśnie właściwy kadr. Najlepszym rozwiązaniem do takiej rekrutacji handlowców jest zewnętrzna kamera i statyw. Jeśli korzystasz z komputera do prowadzenia rekrutacji, ekran powinien być pod kątem 90 stopni w stosunku do klawiatury. W takiej sytuacji skorzystaj z jakiegoś podwyższenia (karton, ułożone książki jedna na drugiej). Nad Twoją głową powinno być około 10% – 15% wolnej przestrzeni. Oczywiście nie wymagaj tego samego od kandydata (on może nie znać tych reguł ;)),
- Światło – to kolejny ważny element gdy prowadzisz proces rekrutacji. Pamiętaj, że rekrutacja handlowca to sprzedaż w obie strony (on sprzedaje siebie – Ty stanowisko pracy i firmę). Siedząc zadbaj o to, żeby źródło świat mieć przed sobą lub ewentualnie z boku. Nigdy za plecami (zwłaszcza dotyczy to światła dziennego), ponieważ wówczas na ekranie będzie widoczna duża biała, rażąca plama – tzw. prześwietlenie,
- Strój – znowu niby banał, a jednak bardzo istotny. Rekrutacja handlowców wymaga profesjonalnego podejścia do tematu. Każda rekrutacja wymaga profesjonalizmu. Jego wyznacznikiem jest także Twój strój. Mimo tego, że rekrutacja odbywa się online, zadbaj o właściwy strój od stóp do głów. Mając białą koszulę na górze i piżamę na dole możesz stać się bohaterem memów o stroju w pracy, kiedy przypadkiem się zapomnisz i wstaniesz z miejsca.
Rekrutacja handlowców online – podsumowanie
Rekrutacja to bardzo ciekawy proces, który tworzy wiele przestrzeni do eksperymentowania. W tym również do eksperymentowania z technologią i narzędziami, jakie niesie za sobą XXI wiek. Rekrutacja kandydatów do działów sprzedaży wydaje się w tym kontekście wyjątkowo dobrym i wdzięcznym polem manewru. Stosujemy coraz to różne sposoby pozyskania kandydata. Robimy wiele, żeby przyciągnąć uwagę potencjalnych pracowników, handlowców i zachęcić ich do złożenia aplikacji. A co gdyby tak tych przyszłych handlowców zachęcić również formą prowadzenia procesu i tym, że nie muszą ruszać się z domu, żeby wziąć w nim udział?
W Sales Leaders realizujemy w tej chwili sporo procesów online. Ostatecznie to zawsze klient decyduje, czy godzi się na taką formę. Coraz więcej firm jest otwarta na tego typu rozwiązania w zakresie pozyskiwania kandydatów na swoje stanowiska w działach sprzedaży. To cieszy, bo rekrutacja online to duże ułatwienie dla obu stron. A jeśli się zastanawiasz, jak taki proces przeprowadzić, myślisz o tym – napisz lub zadzwoń i zapytaj. Chętnie podzielimy się naszymi doświadczeniami, podpowiemy, co się sprawdzi w przypadku Twojej rekrutacji 🙂