fbpx

Skuteczna rekrutacja – 6 reguł

Czy istnieje przepis, receptura na coś takiego jak skuteczna rekrutacja? W naszej ocenie tak, istnieje. Pozwalają nam tak sądzić nasze statystyki skuteczności: 98% procesów, w ramach których znajdujemy kandydatów i zaledwie 8% procesów gwarancyjnych, w których znaleziony pierwszy kandydat potrzebuje być zastąpionym przez kogoś innego. Oto zasady, którymi sami się kierujemy i które mogą przydać się również Tobie przy procesie jakim jest rekrutacja i selekcja pracowników.

Skuteczna rekrutacja i selekcja to duże wyzwanie dla wielu firm. Zwłaszcza, że pomimo pandemii wiele firm dalej twierdzi, że jest rynek pracownika i na jednego kandydata przypada więcej niż jedna propozycja pracy. W naszej ocenie rynek kandydata jest od zawsze widoczny w jednej grupie kandydatów: wśród dobrych kandydatów, takich, o których zabiega wielu pracodawców. Jeśli ktoś jest skuteczny w tym co robi to ilość ofert pracy zawsze będzie większa niż on sam jeden.

Trzeba wziąć też pod uwagę, że w bardzo wielu przypadkach firmy chcą właśnie kandydatów z tej grupy – chcą dobrych kandydatów. Jest to zdecydowanie uzasadnione podejście. W końcu żeby mieć w firmie sprawnie funkcjonujących ludzi trzeba wcześnie zaprosić ich do procesu rekrutacji i wybrać spośród nich tego, który w trakcie procesu rekrutacji okaże się najlepszym. Jeśli taki jest cel to polecamy zapoznać się a następnie zastosować zbiór zasad, reguł, które znajdują się poniżej. One z pewnością pomogą w tym, żeby rekrutacja i selekcja pracowników była skutecznych procesem pozwalających na pozyskanie najpierw odpowiednich kandydatów, a następnie takich nowych pracowników, którzy spełnią oczekiwania pracodawcy.

skuteczna rekrutacja - 6 reguł

Reguła 1: Żeby szukać, trzeba wiedzieć kogo

Wielu HR Business Partnerów czy wewnętrznych specjalistów od rekrutacji wciąż boryka się z współpracą z biznesem. Często jest ona utrudniona i osoba odpowiedzialna za proces rekrutacji nie do końca wie tak na dobrą sprawę, kogo w ramach tej rekrutacji ma pozyskać. Skuteczna rekrutacja opiera się na silnej i ścisłej współpracy biznesu czy produkcji z działem odpowiedzialnym za rekrutację. Żeby rekrutacja i selekcja pracowników finalnie przyniosła oczekiwane rezultaty potrzebne jest dobre rozumienie specyfiki stanowiska, jego otoczenia i całej masy innych rzeczy (pisaliśmy o tym więcej tutaj)

Jeśli rekruter dobrze rozumie biznes wie, czego powinna dotyczyć rozmowa kwalifikacyjna. Mając tę wiedzę jest w stanie znacznie lepiej przygotować i przeprowadzić proces rekrutacji, bo chociażby wie, o co pytać kandydatów lub jak przygotować propozycję pracy, która ukaże się na rynku pracy, żeby pozwalała ona na ściągnięcie właściwych kandydatów i niemarnowanie czasu w procesie rekrutacji na spotykanie się z niewłaściwymi osobami.

Reguła 2: Żeby szukać, trzeba wiedzieć, gdzie

Na rynku pracy istnieje cała masa miejsc czy portali, w których można publikować ogłoszenie o pracę, żeby zainteresować i ściągnąć odpowiednich kandydatów. Jednocześnie patrząc na część ogłoszeń umieszczonych na różnych portalach można mieć poczucie, że rekruter nie do końca wiedział lub nie do końca zdawał sobie sprawę, jacy kandydaci są zgromadzeni wokół danego portalu.

Rekrutacja i selekcja pracowników poprzez ogłoszenia to coś znacznie więcej niż po prostu wrzucenie ogłoszenia na duży, znany portal i czekanie aż spłyną aplikacje. Czasami może się okazać, że nie spłyną, bo na tym dużym i znanym portalu nie ma kandydatów, których poszukujesz w ramach swojego procesu rekrutacji.

Dlatego warto dokładnie przeanalizować dostępne portale i sprawdzić, jacy kandydaci są dostępni na poszczególnych portalach. Dokładniejszą charakterystykę portali znajdziesz w podcaście dobra rekrutacja – kliknij tutaj lub posłuchaj na Spotify. Skuteczna rekrutacja i selekcja to ciąg przemyślanych działań, które mają doprowadzić do pozyskania nowych pracowników. Wybór miejsca, w którym będziesz ich szukać jest częścią tego procesu i powinien być dobrze przemyślany.

Reguła 3: Żeby szukać, trzeba wiedzieć, jak

Istnieją różne metody prowadzenia rekrutacji i selekcji. Czasami skuteczne w rekrutacji okaże się ogłoszenie, a innym razem, żeby sfinalizować działania w ramach rekrutacji potrzebny będzie direct search. Przy jeszcze innych procesach rekrutacyjnych head hunting będzie tym, od czego trzeba będzie zacząć, a wrzucenia ogłoszenia może po prostu nie mieć w ogóle sensu.

Dobre rozumienie biznesu (reguła pierwsza) determinuje wiele kolejnych kroków, w tym także wybór właściwej metody rekrutacji i selekcji ludzi. Dobór narzędzi na etapie searchingu jest istotny, ponieważ dobrze podjęta decyzja pozwala zaoszczędzić naprawdę sporo czasu i pieniędzy. W Sales Leaders korzystamy z różnych metod – poznasz je tutaj.

Kiedy już wybierzesz metodę poszukiwania właściwych kandydatów w ramach swoich procesów rekrutacji to pozostaje jeszcze wiele innych obszarów, w ramach których trzeba znaleźć odpowiedź na pytanie „jak?”. To chociażby kwestia tego, jak zainteresować kandydata swoją propozycją pracy.

skuteczna rekrutacja - 6 reguł

Reguła 4: Żeby móc znaleźć, trzeba zaciekawić

Jak zaciekawić kandydata na etapie propozycji pracy? Sądzę, że to może być pytanie, które często pojawia się w głowie osoby prowadzącej rekrutacje. Cóż, chcąc zaciekawić kandydata warto popatrzeć na swoją propozycję pracy z perspektywy … kandydata 🙂 Wzbudzenie zainteresowania u potencjalnych pracowników oznacza wyjście poza schemat tego, jak powstaje większość ogłoszeń widocznych na portalach. Pisanie, że jesteście wiodącą firmą na rynku lub że Wasza firma powstała w 1998 roku albo, że dynamicznie się rozwija i w związku z tym poszukujecie osób do pracy – to wszystko dziś już nie zdaje egzaminu.

Dziś ludzie szukający pracy często szukają jakiegoś rodzaju wyjątkowości, unikatowości, czegoś, pod czym będą mogli się podpisać – pewnej idei, która sprawi, że poczują, że chcą być częścią tego miejsca i społeczności. Projektując opis stanowiska warto popatrzeć na ten element z poziomu kandydata.

Opisując wymagania również warto popatrzeć na to z poziomu potencjalnego pracownika analizując nie to, w jaki sposób opisać te wymagania tylko analizując to, w jaki sposób potencjalny pracownik chce o nich przeczytać. I tak na każdym etapie ogłoszenia czy pierwszego kontaktu, jeśli proces jest prowadzony z wykorzystaniem head huntingu.

Reguła 5: Żeby móc znaleźć, trzeba wiedzieć, jak sprawdzać

Kolejny krok do skutecznej rekrutacji to przygotowanie, opracowanie narzędzi rekrutacji i selekcji. Mamy tu na myśli wszelkie pytania, symulacje, scenki, testy i inne narzędzia, których celem jest zweryfikowanie tego, na ile potencjalny kandydat wpisuje się w profil poszukiwanej osoby. To jeden z najważniejszych aspektów skutecznej rekrutacji i selekcji. Im wyższa jakość przeprowadzonej rozmowy tym więcej informacji na temat kandydata i większe prawdopodobieństwo dokonania właściwego wyboru.

Na naszym blogu istnieje wiele materiałów, które poruszają temat tego, o co warto pytać kandydatów i z jakich narzędzi warto korzystać, żeby dobrze zweryfikować i oceni poziom kompetencji, umiejętności kandydata na etapie procesu rekrutacji. Pisaliśmy m.in. o tym, jakie pytania warto zadawać kandydatom. Te teksty znajdują się tutaj (część pierwsza)tutaj (druga część). Jest również wiele innych wpisów – zachęcamy do przejrzenia całego naszego bloga.

Reguła 6: Szacunek, szacunek i jeszcze raz kontakt

Stały kontakt z Kandydatem to nadal element, który może stanowić bardzo solidny wyróżnik procesu rekrutacji i selekcji pracowników. I trzeba powiedzieć sobie otwarcie, że to żaden powód do dumy. Ilość rekruterów, którzy deklarują przekazywanie informacji zwrotnej na poszczególnych etapach, a następnie tego nie robią jest porażająca.

To wszystko sprawia, że Kandydaci często czują się oszukani i dają sobie prawo do tego, żeby również nie trzymać się podejmowanych ustaleń. Rezultatem tego obustronnego braku okazywania szacunku jest np. tak częste niepojawianie się Kandydatów na umówionych rozmowach.

Wielu Kandydatów poprzez kontakt rozumie właśnie okazanie szacunku. Zapewnienie stałego dopływu do informacji na każdy etapie realizacji procesu rekrutacji jest prostą metodą na zapewnienie tego szacunku. Wymaga oczywiście zaangażowania, jak każde inne działanie, które celem jest pokazanie, że człowiek jest wartością nadrzędna. A druga prawda jest taka, że coś takiego jak „człowiek jako wartość nadrzędna” nigdy nie powinno wymagać tego, by to pokazywać. To powinna być reguła sztywna i nienaruszalna dla wszystkich.

6 reguł rekrutacji – podsumowanie

Tych 6 reguł połączone z wieloma innymi mechanizmami, które zostały wskazane w tym tekście jako linki do innych publikacji razem tworzą sprawdzony przepis na skuteczną rekrutację wartościowych pracowników. Taka rekrutacja i selekcja kandydatów to dla firmy duża szansa na zapewnienie regularnego rozwoju w oparciu o wartościowych pracowników.

Z której strony by na to nie patrzeć, każdą firmę tworzą ludzie. Warto zawsze dbać o to, żeby poszczególne działy organizacji tworzyli ludzie, którzy zapewniają jej optymalne możliwości rozwoju. Skuteczna rekrutacja to pierwszy krok do tego, żeby zapewnić te możliwości rozwoju zbierając zespół złożony z właściwych specjalistów.