fbpx

Skuteczne CV

Rekrutacja to nic innego jak sprzedaż. Pracodawca sprzedaje miejsce pracy, które ma kupić kandydat, a kandydat sprzedaje siebie, żeby chciał kupić go pracodawca. Jeśli obie te sprzedaże idą dobrze, następuje porozumienie i rozpoczęcie współpracy między obiema stronami. Pracodawcy „sprzedają” siebie poprzez ogłoszenie o pracę. Narzędziem do sprzedaży dla kandydatów jest CV.

Dwie kategorie

Na co dzień pojawia się wiele pytań związanych z tym, w jaki sposób napisać dobre i skuteczne CV. Wiele na temat dowiesz się z kursu on-line o tym, jak napisać skuteczne CV. Kurs jest dostępny na platformie Career Academy. Jednym z tych elementów, który budzi bardzo wiele wątpliwości, a przy okazji jest bardzo istotny w CV, jest Twoje doświadczenie zawodowe. Często pojawiają się pytania o to, ile pozycji z zakresów obowiązków wymienić, jak je dobrze scharakteryzować. Jeśli chcesz dobrze opisać swoje doświadczenie powinieneś wiedzieć, o jednej bardzo ważnej rzeczy. W biznesie istnieją dwie kategorie: działania i rezultaty. Przepisywanie pozycji z Twojego poprzedniego zakresu obowiązków prezentuje jeżeli cokolwiek z tych dwóch elementów, to raczej działania. A Ciebie jako szefa będą interesowały działania czy rezultaty, jakie ktoś osiągnął?

Opisz, to co osiągnąłeś

Chcąc dobrze opisać swoje doświadczenia warto skupić się na dwóch wymienionych wcześniej elementach: działaniach, jakie podejmowałeś na danym stanowisku i REZULTATACH, jakie osiągnąłeś dzięki tym działaniom. W ten sposób pokażesz Twojemu pracodawcy zarówno co robiłeś oraz Twoją efektywność w tym zakresie. Warto pamiętać również o tym, żeby w zakresie zadań, jakie do Ciebie należały wymieniać przede wszystkim te, które odpowiadają lub są najbardziej zbliżone do tego, czego oczekuje od Ciebie nowy potencjalny pracodawca. W ten sposób Twój pracodawca zobaczy, że faktycznie robiłeś to, czego on potrzebuje i szuka u nowego pracownika.

Jak to zaprezentować?

Pojawia się jeszcze pytanie o to, jak zaprezentować swoje osiągnięcia zawodowe. I drugie pytanie: co w sytuacji, jeśli nie mam na poprzednich stanowiskach żadnych osiągnięć? Odpowiedzi zacznę od tego drugiego pytania. Jeśli nie masz sukcesów (a może się tak przecież wydarzyć), to z całą pewnością nauczyłeś się w poprzedniej pracy czegoś, co może przydać Ci się w pracy, o którą się starasz. Wtedy zamiast pisać o sukcesach, możesz napisać o tym, w jaki sposób poprzednia praca przygotowała Cię do pracy na nowym stanowisku.

Oto przykład tego, jak może wyglądać prezentacja pojedynczego doświadczenia zawodowego w Twoim CV:

2011 – 2014 Firma ABC

Zakres obowiązów:

  • sprzedaż
  • negocjacje
  • pozyskiwanie klientów

Sukcesy zawodowe:

  • zwiększyłem portfel klientów o 100 w ciągu 3 lat pracy
  • osiągnąłem wartość pojedynczej transakcji na poziomie 1.2 mln złotych

Jeśli nie masz sukcesów zawodowych to w miejscu sukcesów wpisujesz:

Ta praca przygotowała mnie do pracy na stanowisku (tu podaj nowe stanowisko pracy), ponieważ:

  • nauczyłem się efektywnego kontaktu z klientem
  • przełamałem swój lęk przed zimnymi telefonami

Oto przykład tego, jak można zaprezentować doświadczenie zawodowe. Wierzę, że przydatny 🙂